Godmiddag allihop!
Det verkar vara så mycket folk inne idag, så jag passar på att fråga om nån vet när man ska beskära en korallkornell (zon 4)?
Och hur bär man sig åt? Det är ju mest risiga grenar, så det känns som ett sisyfosjobb att få fason på den.
Hur mycket kan man ta?
Vår buske har växt över alla brädder i rabatten och det som finns framför/under den kom knappt upp i somras, för plantorna fick knappt ljus!
Kan man t ex formklippa den med gott resultat?
Är det något man ska akta sig för att göra med den?
// Tirre
Åsa, mälardalen zon 2
17-02-2004, 16:18
Korallkornellen brukar man mest gallra ur = man klipper bort de äldsta och minst färgranna grenarna ända nere vid marken. Korallkornell brukar tåla hård beskärning och det går bra att klippa nu i feb-mars.
Stora Sidus
17-02-2004, 16:20
Hej. Angående din fråga om att klippa korallkornell. Det bästa är att du klipper ur busken ca. 1/3 del. Det lättaste är att se på barken vilka som är äldst. Ta bort dom, ta även bort såna grenar som har trasslat in sig i grenverket. Klipp eller såga så nära backen du kan. Det är aldrig bra att frisera en buske, då blir det så mycket nya skott just där du har klippt.Det är då bättre att klippa ur, för då får ju dom nya skotten mer näring att orka växa upp..Du kan beskära dina buskar vinter till senvår. Lycka till.
Jag har en stor kornell som fått växa vilt av tidigare ägare. Nu ska jag klippa ur den och sätta det urklippta i vatten så jag får fram rötter, sen plantera i vår. Jag gjorde så med några kvistar i fjol för att testa och de slog rot väldigt lätt. Siktar mot en hel kornellhäck!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.