sammy78
När kan man som tidigast sätta ut sin/sina amaryllis ?
Alexander-VG-zon3
mina har varit ute sen början av april, avhärdar dom först så att inte bladen blir fula, därefter placerar jag dom soligt och varmt. har dom i krukor så vid ev sen frostnatt kan jag lätt ta in dom. orkar man inte bära ut och in så får man vänta tills frostnätterna är över.
Sarasl
Jag har ställt ut mina nu i helgen. De står fortfarande i krukor och nära husväggen under tak i skuggan. Blir det någon enstaka lätt frostnatt brukar de klara sig där de står nu eftersom det är så skyddat, blir det ordentligt kallt igen får jag bära in dem. När det blir varmare planterar jag ut dem på ett soligt ställe i rabatten och de brukar då blomma igen innan sommaren är slut smile.gif
sammy78
Så om jag vill sätta ut dem direkt i rabatten så måste jag vänta tills mitten av maj eller ?
Och avhärda dem först eller ??
Bor i Malmö området om det har någon betydelse ??
Alexander-VG-zon3
tror inte det blir mer frost i Malmö, så där kan du nog lugnt sätta ut dom. dock se upp sniglar älskar lökarna, har förlorat många åt sniglar och larver som ätit av dom. jag har mina i krukor stående på hyllor.
sammy78
Glömde fråga det allra viktigaste ... ska amaryllisen stå i sol, sol - halvskugga eller skuggigt läge ?
mamamaggan
Bor inte i din gynnsamma zon , mina får stå i zon 4 när jag gräver ner dem ute.

Jag låter dem stå kvar inne i kruka till midsommar och ger dem näring varje vecka . Har fått lära mig att de ska ha näring tills bladen ha vissnat , då tar löken åt sig maximalt av näringen .

Gräver ner dem där de inte får sol hela dagen , lite hlavskuggit har också gått bra för mina lökar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon