Anna-Karin Lundberg
24-04-2011, 17:02
Hej! Jag måste fråga om råd, om pioner. Min farmor har dött och nu ska huset i Luleå säljas. Jag ska dit nästa helg och då vill jag absolut ta med mig ett skott från hennes doftpion som hon tyckte så mycket om. Jag vet inte om tiden är den rätta, men det är bara nu jag har på mig (bor i Stockholm, så jag åker inte dit igen).
Hur gör jag? Jag fattar att jag måste gräva upp en bit av roten, men vad måste jag tänka på? Det vore så roligt om hennes pion kunde fortsätta växa här hos mig.
Gunilla T
24-04-2011, 17:12
Ta grepen och sätt den under pionrötterna. De har säkert kommit upp nu, små röda skott. Försiktigt, försiktigt tills du känner att rötterna lossnar. Pioner har tjocka rötter och det bör finnas ett "öga" på rotbiten dvs en begynnande knopp.
Kruka upp rötterna i kruka (stor kruka) och vattna ordentligt. När du kommer hem planterar du dem lika djupt som de legat tidigare.
Det kommer att lyckas..kanske ingen blomning i år men det är väl inte det viktigaste.
Gunilla T
25-04-2011, 09:28
Hoppas det går bra för dig
Växter med historia är alltid något speciellt.
Anna-Karin Lundberg
02-05-2011, 06:44
Tänkte bara berätta att jag kommit hem nu. Det gick bra, ingen annan av mina släktingar ville ha något ur farmors rabatter utan sa att jag skulle "gräva upp hela istället för att ta skott". Hittade ingen grep, så jag fick skära med spaden runt om plantan och bända upp den. Den stora pionen var verkligen stor, det gick inte att ta hela, fick skära med spaden rakt igenom plantan och såg att jag skurit rakt igenom köttiga vita rotdelar, ajaj. Delen jag fick loss var stor, fyller en platshink, så den kanske klarar sig ändå? Blommor behöver jag inte på ett tag, bara växten klarar sig. Nu står de i plastsäckar med mycket jord om rötterna (försökte ta med hela jordklumpen oskadd) och jag ska börja plantera så fort jag kan.
Jag måste också berätta att min bil fick motorstopp på Tranebergsbron dagen innan jag skulle åka till Luleå, bilen bärgades till verkstad men jag fick låna en bil av vänner i sista stund, så jag kunde köra upp. Annars hade jag fått ta flyget och då hade jag inte kunnat ta några växter (eller annat arvegods) med mig hem!
Jag fick också med mig några av de keramikkrus/vaser farmor brukade sätta pionblommorna i. Min farmor var väldigt konstnärlig, kunde se och använda form och färg. Hon gillade konsthantverk och köpte gärna keramik från lokala konstnärer. Jag är så glad att jag fick med mig hennes pioner hem, jag ska försöka följa hennes "blomma-i-vas-design".
ingrids
02-05-2011, 07:45
Pionrötter är tåliga saker och när du plockat bort de skadade delarna har du garanterat ändå nog för mer än en ny planta för varje gammal pion. Du kommer säkert om några år att kunna njuta av farmors pioner i farmors krus! (Tänk bara på att inte plantera pionerna för djupt, tillväxtytan under ca 5 cm jord räcker gott.)
Det låter så fint, att ta tillvara farmors pion och sen kunna sätta blommorna i hennes keramikkrus. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.