Nina K
Jag har fått en stickling av en fuchsia magellanica alba (ska tydligen vara någorlunda härdig frilandsvariant) som nu är ca 20 cm hög. Det blir bara en lång ranglig stängel som lägger sig åt sidan och den verkar inte vilja grena sig. Dessutom ser det ut som om det kommer blomknoppar! Ingen ordning alls på den lille giggle.gif
Ska den toppas och hur många gånger? Hur långt ner? Jag har aldrig haft någon fuchsia så jag vet knappt hur de ska se ut i växtsättet. Denna ska ju tydligen bli en stor buske så småningom.
Peztis
Mina sticklingar som jag köpte på Älvsjömässan har jag toppat efter ca två bladpar, det jag klippte av har jag satt i jord så nu har jag ännu fler sticklingar.
Ursprungssticklingen har börjat grena sig med två små sidoskott. Jag antar att när de börjar bli lite långa så kommer jag att få toppa igen. De hinner nog blomma - sommaren har ju faktiskt inte ens börjat...

Så var lite djärv och klipp av efter ca två bladpar och ta hand om det du klippte av. Nyp även bort knoppen för annars kan det blir lite svårt för den lilla plantan att skaffa nya rötter.
Nina K
Tack, jag ska testa att spara det jag knipsat av! Försenar man blomningen mycket om man toppar? Och blir det lika rik blomning?

Det är så svårt det där med att toppa växter! Ta t.ex. stäppsalvia...När jag toppade några av dessa (iofs perenner) så blev blommorna mindre och rangligare än hos de icke-toppade. De blev ungefär som den lite mer sparsamma "andra blomning" man kan få när man klippt ner första omgången blommor. Man vill ju inte ha en tät och buskig växt om det innebär att blommorna blir jätteklena.

Men jag testar i alla fall att toppa mina fuchsia en gång till att börja med.
Peztis
Jag inbillar mig att du borde få fler blommor eftersom du har fler grenar där det kan komma blommor. Och ja, du borde nog försena blomningen något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon