Full version: Fikon frgrening
Suz
Hej!

En del av mina fikonskott r uppemot metern hga men de frgrenar sig inte.
Antar att jag mste hjlpa dem p traven lite och beskra dem??
De r ca 2 r gamla (max 3 jag minns inte)

Flaxss, har lst att du rekommenderade att korta av dem, jag tror det var vid trejde gonparet nerifrn...
Om man nu vill ha ett rejlt trd p kanske 160cm, hur och nr ska jag korta dem d??

flaxss
du kan sjlv bestmma hur du vill klippa dom egentligen, bara man klipper strax ovanfr en knopp (vid noden sker tillvxt och lkning).

vill du ha ett trd som toppar du efter den hjd du vill ha stammen, dva vill du ha 160cm hg stam, toppar du efter 160cm. jag tycker ca 50-150cm kan vara lagom stamhjd. nya grenar som kommer kan du drefter toppa efter 2-3-4knoppar. och igen tills du knner att du ftt en fin krona. beskr s att grenarna riktar utt.

vill du ha ett stamtrd s tar veck alla skott under kronan.

annars r dom vldigt stryk tliga, skulle det bli fel r det ingen fara fr den.
Suz
CITAT (flaxss @ 24-04-2011, 20:00) *
du kan sjlv bestmma hur du vill klippa dom egentligen, bara man klipper strax ovanfr en knopp (vid noden sker tillvxt och lkning).

vill du ha ett trd som toppar du efter den hjd du vill ha stammen, dva vill du ha 160cm hg stam, toppar du efter 160cm. jag tycker ca 50-150cm kan vara lagom stamhjd. nya grenar som kommer kan du drefter toppa efter 2-3-4knoppar. och igen tills du knner att du ftt en fin krona. beskr s att grenarna riktar utt.

vill du ha ett stamtrd s tar veck alla skott under kronan.

annars r dom vldigt stryk tliga, skulle det bli fel r det ingen fara fr den.

De har ju bara blad i toppen s d blir det tomt ett tag...men de kanske kommer igen snabbt...
Stort tack vnnen fr ditt som vanligt snabba svar!! kram2.gif
flaxss
ven om man klipper av bladen s kommer det nytt sklart, annars kan du ju vnta och se i sommar om den grenar sig sjlvt. det r olika fr olika sorter har jag mrkt. en del grenar sig ganska bra och grenar sig ven bra utan beskrning. andra fr grenar sig smre. kompiskram.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon