Full version: Madeira
Åsa K, zon 1
laugh.gif

Den 8 mars reser jag till Madeira på en veckas semester tillsammans med en dotter (hon skall med för att hjälpa mej "bära").

Nu behöver jag hjälp med vad jag skall se och köpa och vilka utflykter jag bara "måste" åka på tongue.gif

Jag har ju inte bara tänkt sitta på balkongen med havsutsikt och dricka vin biggrin.gif

Så ni som varit där det senaste året...kom med tips på lämpliga utflykter och trädgårdar.

"jag börjar nog få lite resfeber, har inte varit på charter de senaste 15 åren"
kerstin z5-6
Lyllos ! Haa det skönt hoppas du får fler tips smile.gif smile.gif
Kajsa
Det är några år sedan familjen var där, men man åker väl dit för att se
alla växter. Träden oj, Kanelträd, Palmer, Tulpanträd, Etagegran Platanträd,
Jakaranda, Eucalyptusträd, det växte Bananträd på många ställen i Funchal. Och alla blommor, minns särskilt Strelitzian, Clivian växte som
ogräs. Vi var på Madeiraafton med folkmusik och vi åt espatadanspett,
långa grillspett. Man äter mycket fisk Espada, smal som en ål.
Man besöker saluhallen i Funchal, minns mest all fisk där, och så alla vackra
blommor, frukt. Köpte med mig en massa frö från saluhallen.
I staden finns vinhus med provsmakning, ön är känd för sina vackra vita broderier, jättedyrt. Vi besökte en Botanisk trädgård ovanför staden
var mest imponerad av alla kaktusar. Vi åkte till Nunnornas Dal, här gömde
sig nunnorna undan piraterna som kom med fartygen, ön upptäcktes 1419 Här åt vi "Boll i de Mell " honungskaka med nötter och madeiravin. På hem vägen åkte vi släde i Monte, 2 km nerför berget på bara asfalten.
jag skrek som en galning. Två starka karlar springer med släden, prova det.
Annars var en heldagsutflykt av den västra sidan magnifikt, man ser de
stora vin och banandistrikten. Maken och sonen vandrade ut på levadorna
det var otäckt brant och inga räcken, finns en hel del sådana turer.
På hotellet fick vi en massa frukt från ön, persikor, fikon, dadlar, vindruvor
till varje frukost. Men det starkaste minnet är alla blommor och träd. Och glöm inte köpa den typiska Madeiratuppen i emalj i vackra mönster,
den måste man ha med hem, den står på min blombänk.
Ha nu en underbar resa.
Sylvia
Madeira är underbart, har varit där "bara" 4 ggr! tongue.gif
Missa inte Orkidéeparken och kanske gillar du papagojor också, det finns en papagojapark bredvid.
Sedan kan man åka linbana över "gamla stan" till Monte och se allt från luften.
Arbetarnas Marknad (den nämnda fisk- och blomstermarknaden) är ett måste, vi köpte frukt där nästan varje dag..... det finsn så mycket att säga...
På min hemsida finns en bättre reseberättelse.
Inger GMT
Kom igår kväll hem efter en vecka på underbara Madeira. Det var svårt att tro att det är vinter där nu. Men uppe i bergen såg vi en del avlövade träd så nog det är vinter.
Men en bit ner fanns stora blommande Änglatrumpeter. Mimosan blommar överallt nu .Vi hade tydligen den varmaste februari på 60 år med ca +25 och sol hela veckan.
Förra gången jag var där besökte jag Blandys Garden , något att rekommendera. Den har bara öppet till 12.30 så det är en förmiddagstur. Man kan ta taxi dit och sen bli hämtat av samma taxi när trädgården stänger.
I själva Funchal finns Santa Catarina parken högt över stan. Vacker och med en hänförande utsikt.
Längre ner finns stadsparken en oas i staden.
Utan för själva Funchal finns mycket att se . Något som var bedövande vackert var östra udden av ön. Sao Laurenco. Vi hade hyrbil men vill man inte köra själv så är taxi mycket billigt.
Sen måste man bara köpa blommor med sig hem. Enklast via researrangören . Då får man en blomsterbox kvällen före avfärd till hotellet.
Sök på Madeira på nätet så hittar du massor av bra tips.
Glöm inte kamera. Vi har tagit massor av bilder överallt.
Inger GMT
Det finns fina böcker om blommor på svenska att köpa på Madeira.
1 Madeira, blommor av L.O. Franquinho
2 Madeira , en ö en blomma av Guido De Monterry.
Kanske något tunga att ha i ryggsäcken men roliga när man sitter med sina foton och försöker komma på vad blommorna heter.
Mycket vackra foton.
Böckerna finns ofta i affärer som vänder sig till turister.
hälsn Inger
Kajsa
Madeira en ö, en blomma var en av dom böcker jag fick med mig hem,
och visst kikar man i böckerna ibland. En dag ska jag återvända till Madeira
Tommy
Å flygplatsen sen! Världens kortaste med bergvägg i ena änden och hav i andra. biggrin.gif

Var där för två år sedan... att ta en dagsvandring längs någon levada tycker jag ni skall göra. Mysigt värre.

Att sätta sig på lokalbussen och ta sig upp i bergen är även det en upplevelse!
ariana
Kul att du skall resa önskar dig en trevlig njutbar tur
för länge sen 30 år sen så där var jag Madeira
Torg med mycket
blomster frukter
pelagonier i trädgårdarna jättestora och att vi åkte
taxi bland molnen att de gör vackra korgmöbler rolleyes.gif rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Instämmer med Tommy, fråga på turistinformationen efter info om levador och lokalbussar, det är billigaste och roligaste sättet att uppleva Madeira tycker jag. Ta bussen till Monte, titta på slädarna som folk åker nerför berget med och ta en åktur om du vill, eller fortsätt förbi slädarna och leta rätt på levadan som går inte långt därifrån. Det är 9 år sen jag var där, men kul var det.

Det finns många olika levador, en del går långt nere bland bebyggelsen och är väldigt lätta att gå på, andra slingrar sig längs bergsbranterna och är inget för höjdrädda personer. Det bästa med levadorna är att man kommer ut i naturen och på landsbygden, när man reser blir det ju väldigt ofta bara stadsmiljöer och parker man ser.
Åsa K, zon 1
wub.gif

Tack för alla tips!

Jag har printat ut allt laugh.gif

Att det finns en Maderiatupp hade jag inte en aaaning om och blommor har jag tänkt att få med mig så mycket jag bara får plats med. För att inte tala om det som skall smusslas ner i väskorna av fröer och sticklingar.

Just nu har jag beställt valuta och P-plats för bilen vid flygplatsen, jösses så spännande det här skall bli tongue.gif bara 2 veckor kvar.
Ewa L
Passar på att önska dig trevlig resa och

G R A T T I S

på 60-årsdagen som jag ser att du kommer att fira under resan. tongue.gif ohmy.gif
Sylvia
CITAT (Tommy @ 18-02-2004, 18:19)
Å flygplatsen sen! Världens kortaste med bergvägg i ena änden och hav i andra. biggrin.gif

De har förlängt landningsbanan nu med styltor, men den är fortfarande i hästväg! Första ggn när vi skulle ner där så dök planet plöstligt ner mellan höga bergtoppar som stack upp ovanför molnen, själva ön syntes inte för alla moln.
När vi väl hade kommit nedanför molnen så såg flygplatsen så liten ut att jag aldrig trodde att vi skulle kunna landa där. Men se, det gick, planet reverserade visserligen för fullt och tog i allt det kunde i bromsväg, men stopp fick de innan det hamnade i plurret!
De lär ha ett system att det kommer ett fångstnät flygande om planet inte får stopp innan banan riskerar att ta slut. Men dit skickar alla flygbolag bara sina allra mest rutinerade piloter, det är inget för nybörjare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon