Söttok06
24-04-2011, 19:09
Jag läste i något forum på nätet att man inte ska förodla i för stora krukor utan i mindre för att sedan vid slutplanteringen öka på storleken.
I kväll planterade jag (innan jag läste detta) knölarna ca 7 cm djupt i lite större krukor. Tänkte att det skulle vara den storleken sen också. Sprayade vatten med blomsprutan och ställde ut i trapphuset.
Nu undrar jag om jag måste göra om proceduren och ta mindre krukor till knölarna? Eller ska jag låta det vara och bli än mer försiktig med vattningen.
Jag har lagt ett litet lager Lecakulor i botten och ovanpå blomjord "Greenworld".
Ska man hellre ha så/kaktusjord när man förodlar dem?
ingrids
24-04-2011, 20:06
Jag har satt mina knölar direkt i sina storkrukor, gjorde så förra året också. Vet inte om det är optimalt, men det funkade.
Maggan H
24-04-2011, 20:06
Jag har lagt mina i krukor som de precis fick plats i men det är mest pga många krukor som ska ha plats. Tror inte det spelar så stor roll, däremot djupet, jag har mina ytligt så solen kan komma åt knölarna på ovansidan.
Anna-Karin Lundberg
24-04-2011, 20:08
Förra året planterade jag mina dahlior i Hasselfors P-jord (inte så hårt gödslad) i mindre krukor inne, sen flyttade jag hela klumpen till en stor kruka med Hasselfors U-jord (hårdare gödslad). Men det var inte så lätt att flytta dem, jordklumparna föll isär och en del rötter bröts av.
Den här våren kom annat emellan, så rätt som det var var det april! Nu planterade jag dahliorna rätt ned i sina stora krukor och ställde dem ute mot söderväggen (inte sol hela dagen). I år blev jag för snål för Hasselfors U- och P-jord, det blev "vanlig" påsjord som ju inte är lika näringsrik som U-jorden. Jag räknar med att det sa gå bra. Att jag planterade i P-jord beror på att rötterna ska ha det lite "milt" när de börjar växa ut. Lycka till!
Söttok06
24-04-2011, 23:13
En del säger grund plantering men så står det på påsen att knölen ska ner 10 cm. Vad menas med det? Nu satte jag knölen med ca 7 cm jord ovanpå, men jag kanske ska gräva upp den och låta den komma högre upp?
Maggan H
25-04-2011, 18:33
Vid den slutgiltiga planteringen sätter jag allt under jord, men ff ganska grunt.
Putte-sthlm
30-04-2011, 06:53
Min erfarenhet är att Dahliaknölar inte mår bra av att planteras för djupt. Dels tycker jag dom tar sej väldigt sakta & dels har det hänt att knölarna har ruttnat när jag har följt planteringsanvisningarna på förpackningen. Brukar stå att man ska sätta på 7-10 cm djup. I år så satte jag mina knölar med bara 1-2 cm jord över, har varit extra sparsam med vattningen tills de första skotten kommit upp, & dom växer så det knakar. Har krukorna stående ute mot husväggen sen 1 vecka tillbaks och har fiberduk över på nätterna tills frostrisken är över. Några har redan fått blomknoppar.
Söttok06
01-05-2011, 13:42
Jag läste på förpackningen och de på Weibulls sa också så.
Ok. köper jag nya sätter jag dem grundare. Har två sorter som blir 1 m höga och 3 st som blir 40 cm höga. Tänkte ha alla i krukor. Nu har jag dem i trapphuset. Vattnade igenom när jag planterade men kommer känna med fingret i jorden när det behövs nästa gång. Lite vatten.
Jag väntar nog på grönt inomhus innan jag ställer ut dem. Sen i juni tar jag ner dem till min lott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.