Motti
Själv är jag 58 år och älskar Nalle Phu och hans vännerr att titta på Nalle Phu Nasse hop med barnbarna
Sen måste jag erkänna att jag älskar att se Svamp Bob också giggle.gif
Piccante
jag tycker riktigt riktigt illa om Nalle Puh sick.gif åtminstone i Disneys version, originalet har jag inte läst. Jag gillade Fablernas värld när jag växte upp.
Motti
Hur i all sin da kan man inte gilla Nalle Phu ? tummenupp.gif älskar att se Nalle Phu ihop med mina barnbarn.
Kommer också ihåg Fablernas värld men det är ju i Modern tid.Nalle Phu är en klassiker liksom alla Disneys Filmer.Vem kan inte låta bli att älska Nasse rolleyes.gif
RibesRubusVitis
Har försökt undvika de disneyfierade versionerna men läste med förtjusning alla böckerna om Winnie-the-Pooh på engelska, inklusive diktböckerna When We Were Very Young och Now We Are Six, samtliga med de förnämliga illustrationerna av Ernest Shepard. Hemma har jag också Christopher Robin Milnes memoarer The Enchanted Places och en rolig parodi på litteraturvetenskap, ”The Pooh Perplex” av Frederick Crews. Där får tolv fejkade forskare analysera Nalle Puh och författaren driver med vetenskapliga modevågor.
*Stintan*
Synd att man inte läser böckerna istället för eller i varje fall innan man matar sina ungar med filmer för som vanligt är dessa mycket bättre än de disneyfierade filmversionerna. Det gäller inte bara Nalle Puh.
Aqvakul
Orginalet är alldelese utmärkt!
Red Top
Har alltid älskat Nalle Puh. Som vuxen har jag haft ännu större glädje av böckerna, än jag hade som barn. Vilket kanske oxå var A. A. Milnes avsikt, när han skrev. yes.gif

Eftersom jag tycker att "vuxna" människor, som förlorat barnet inom sig, är tråkiga, tror jag världen skulle se annorlunda ut om alla vuxna hade "barnböcker" på nattduksbordet.

Nalle Puh-citat som dessa ligger mig varmt om hjärtat:

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur ibland när jag tänker."

"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i öronen. "

"Don't underestimate the value of Doing Nothing, of just going along, listening to all the things you can't hear, and not bothering."

Om disneyfilmerna tycker jag INTE.

Farbror Blå
Klart man gillar Nalle Puh!

Christopher Robin milne

Älskade som liten att gå å se björnen Winnie, som fått sitt namn av ett regemente som tjänstgjort i Winnipeg, Canada.
Christopher Robin fick en teddybjörn som han också gav namnet Winnie.
[attachment=60017:170px_Ha...d_Winnie.jpg]
Björnen Winnie

Pojkens andra leksaker fick också vara med i pappa Alans berättelser, Tigger, Kanga och Piglet och Eyyore
(obs Milnes felaktiga stavning)[attachment=60018:220px_Th...ooh_toys.jpg].
Påbilden Cristopher Robins leksaker, Kanga, Winnie, Eeyore och Tigger

Uggla och kanin skrevs också in i berättelserna för att det behövdes fler karaktärer.

Jag älskar Nalle Puh även som vuxen, eftersom Milne-som föregångare till Astrid Lindgren- skrev berättelserna med en stundtals vuxen humor, för att även vuxna skulle uppskatta läsningen för barnen.
"En gång för mycket längesedan, sådär som i fredags, bodden i skogen en björn under namnet Saunders
Jo, det betyder att han hade en skylt där namnet stod och under den bodde han
"

Ännu skojigare är Nasse, som bor i farfars trädhus, farfar Trespassers Will, som en skylt berättar.
(hänger ni med på att skylten är en vanlig sådan i Englands skogar och var avbruten. "be prosecuted" saknades)

Puh har annars mes gemensamt med Pippi Långstrump, i det att berättelserna urpsrungligen var godnattsagor som så småningom skrevs ner och utvecklades.

Jag växte upp med denb, -enligt mej- bästa tolkningen och inläsningen, nämligen den av Allan Edvall, som mästerligt läste in alla nyanser och röster.
Huggorm
Har bara sett disneyfilmerna, och dom föll mig inte riktigt på läppen
Farbror Blå
CITAT (Huggorm @ 25-04-2011, 08:50) *
Har bara sett disneyfilmerna, och dom föll mig inte riktigt på läppen

Benägen att hålla med dej!
Nalle Puh är en mycket långsam serie berättelser, utan action och gör sej dåligt i Disneyformat.
Anki på Öland
Tror inte jag sett några Nalle Puh-filmer men däremot har både barn och barnbarn fått böckerna - och andra av klassikerna bland barnböcker. Tycker barn ska lära sig att böckernas värld är underbar, filmernas värld lär dom inte kunna undvika....
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 25-04-2011, 09:10) *
Tror inte jag sett några Nalle Puh-filmer men däremot har både barn och barnbarn fått böckerna - och andra av klassikerna bland barnböcker. Tycker barn ska lära sig att böckernas värld är underbar, filmernas värld lär dom inte kunna undvika....

tummenupp.gif
Fjortispower
Och jag tyckte som barn att disneyfilmerna var bra, faktiskt. Jag hade inte originalet att jämföra med, för de hann jag aldrig se. Men kan förstå att originalet innehåller det där lilla extra.
*Stintan*
CITAT (Fjortispower @ 25-04-2011, 10:15) *
Och jag tyckte som barn att disneyfilmerna var bra, faktiskt. Jag hade inte originalet att jämföra med, för de hann jag aldrig se. Men kan förstå att originalet innehåller det där lilla extra.

Det är ju inte försent att läsa böckerna ännu flirting.gif
malcolm
Jag tyckte inte om Nalle Puh som barn men de tecknade filmerna som mina barn tittade på var rätt roliga och jag har dem kvar allesammans.
buan
Nalle Puh är helt klart min favorit bland tecknade filurer. En skön snubbe med sköna funderingar.
Gillar både originalet och Disneys tappning. smile.gif
Tikka
Jodå jag tycker oxå om Nalle Phu smile.gif
När vi gifte oss fick vi av en godvän ett kort med en tops påklistrad o i kortet stod det:

"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." smile.gif

http://www.youtube.com/watch?v=rldPCFOIh3o

http://www.youtube.com/watch?v=ngAjvdB8UWg
Aqvakul
CITAT (Tikka @ 25-04-2011, 19:06) *
"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." smile.gif

wub.gif
Piccante
jag har alltid haft hemskt svårt för det infantila i Nalle Puh. Har svårt för att bemöta barn som efterblivna. Jag växte upp med den betydligt mer sympatiske Bamse.
Farbror Blå
CITAT (Markus_H @ 25-04-2011, 20:25) *
jag har alltid haft hemskt svårt för det infantila i Nalle Puh. Har svårt för att bemöta barn som efterblivna. Jag växte upp med den betydligt mer sympatiske Bamse.

Nu är det ju i och för sig så att texterna om Puh skrevs för en liten pojke, före sexårsåldern, då nästa sagosamling kom, men Puh är knappast infantil, snarare filosofisk. Dessutom, som vi tidigare konstaterat, finns ett djuplodande plan i hans berättelser vars teman lätt kan appliceras på livet i stort.
pejori
Gillar också Nalle puh, både orginalet och filmerna.
Är barnsligt förtjust i tecknade filmer själv och ser dom gärna med barnbarnen.
Nu är det "tigers film" som är favorit hos den store killen. (fyra år)
Motti
Håller med Farbror Blå det finns en interligent underton i Phu filmerna,att ställa upp på sina vänner när de har det svårt hur tvära vännerna än är ,tex Kanin är ju ganska tvär men ändå älskar Phu Nasse Känguru Kanin :)Jag tror de här filmerna och sagoböckerna är bra för barn att läsa och de förmedlar många viktiga saker till barna.Mina barnbarn och jag brukar krypa upp i soffan och titta på Nalle Phu och sitta och kramas smile.gif och det trevliga i allt är att vi alla älskar Nalle phu och hans vänner hela familjen ,måste säga att Nasse är supergullig smiley_small_hug.gif Vi älskar också att titta på Disneyfilmerna Kalle Anka Piff och puff mm.Ebbah som är sex år älskar att titta på "Linus på linjen"tycker det är ett underbart sätt att gosa med barnbarna att titta på Klassiker filmer en stund,ja vi kan faktiskt sitta här både Mormor(jag ) morfar morbror. När det fint väder så är vi ute och rumlar runt :)vi kollar bara på film när det är dåligt väder;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon