T&T
Hej

Har i år fått tag i en odlingslott :-). Där har vi nu under några helger grävt, rensat och gjort i ordning för sådd. Nu funderar vi på om det är dags att få ner potatisen i jorden eller om det är för tidigt. Någon som har erfarenhet av att odla potatis i Göteborgsområdet som har några råd?

/ Thomas
Singoalla
CITAT (T&T @ 25-04-2011, 10:09) *
Hej

Har i år fått tag i en odlingslott :-). Där har vi nu under några helger grävt, rensat och gjort i ordning för sådd. Nu funderar vi på om det är dags att få ner potatisen i jorden eller om det är för tidigt. Någon som har erfarenhet av att odla potatis i Göteborgsområdet som har några råd?

/ Thomas

Hej Tomas! Jag är en förstaårsodlare som funderar på samma sak, så jag har inget svar till dig. Jag blev bara nyfiken på vart du fått odlingslott? Själv har jag en i Sjöbergen, vid Kungsten.
T&T
Hej Singoalla den är på Antenngatan i Frölunda.
Piccante
Jag bor utanför Gbg iofs i zon 3 men nästan alla har satt potatis på odlingslotterna i mitt område. Potatis är inte så känslig. Är det kallt i jorden så händer inte så mkt mer än att den inte börjar växa än, men den kan lika gärna ligga i jorden som i en påse för då skadas lättare groddarna. Är det tillräckligt varmt så börjar den växa. Vi har haft plusgrader såpass länge nu och jorden är varm så jag planterar både potatis, lök och sår en del redan.
T&T
Tack för svaret. Det är så vi tänker, med det varma vädret som är nu så borde det gå bra att sätta den nu. Så det får nog bli eftermiddagens projekt.
Ingridsberg
Ja, absolut. Jag satte förra helgen. När blasten har kommit upp du vet att det kan bli risk för frost så är det bara att lägga över fiberduk så skyddar den bra.

Du kan också odla potatis i spann, kolla in mitt inlägg här om hur man gör: http://matochodla.blogspot.com/2011/04/odl...is-i-spann.html
Anemone nebulosa
Min farmor sade att man ska sätta potatis när körsbärsträden blommar. Det gör de nu. Annars har jag hört att ~1 maj är bra. Men risk föreligger att det blir köldknäppar så det gör inget alls om man sätter de lite senare, heller. Om man jämför med att sätta/plantera/så tidigt kontra lite senare så visar det sig ofta att saker hinner ikapp då det har blivit lite varmare. (Detta säger jag också delvis för att stilla mitt stressade sinne, he he. Jag har ju inte hunnit sätta potäterna ännu.) tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon