Minsing
Har en lång smal rabatt som vi precis tömt då det var endast ogräs och smultron som växte där.. Nu ska det planteras något där... men jag behöver hjälp och tips på vad som skulle kunna fungera bra... Jag gillar blommor och trädgården överlag är prunkande i alla möjliga olika färger på sommaren. Det får gärna vara flera sorter så att det alltid blommor något.. Gärna också något som kommer år efter år! Kom med tips! :-)

De måste dessutom klara stekande sol hela dagen........ g.gif

Rabatten är ca 30 cm bred och 15-20 m lång. Funderar på funkia men det känns liiite tråkigt och minimalistiskt jämfört med resten av trädgården som är mer vild än tam i sitt utseende.

Lägger in en bild på den nu tomma rabattdelen.

[attachment=60026:tom_rabatt.JPG]

Liten del av trädgården..

Kopia av DSC08738.JPG
kerstin z5-6
Det första jag skulle göra om möjligt, vore att bredda rabatten till 1 meter.Den smala rabatten ger ingen möjlighet till plantering annat än en o en växt på rad.Ser ofta stelt och trist ut.med en bredare rabatt kan du variera höjder och plantera de låga främst , högre bakom i grupper som återkommer utefter de 30 meterna
Vårlök kan du plantera i höst,trevliga perenner finns i massor, vet ej vilka färger du tänkt dej?
bind gärna ihop det hela med gråbladiga låga växter
Kan rabatten ej breddas föreslår jag att du väljer endast ett växtslag, någon låg kuddbildande växt som hosta, näva,eller om soligt läge , lavendel.Många sorter i så smal rabatt blir ofta sillsallad"
Minsing
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-04-2011, 16:35) *
Det första jag skulle göra om möjligt, vore att bredda rabatten till 1 meter.Den smala rabatten ger ingen möjlighet till plantering annat än en o en växt på rad.Ser ofta stelt och trist ut.med en bredare rabatt kan du variera höjder och plantera de låga främst , högre bakom i grupper som återkommer utefter de 30 meterna
Vårlök kan du plantera i höst,trevliga perenner finns i massor, vet ej vilka färger du tänkt dej?
bind gärna ihop det hela med gråbladiga låga växter
Kan rabatten ej breddas föreslår jag att du väljer endast ett växtslag, någon låg kuddbildande växt som hosta, näva,eller om soligt läge , lavendel.Många sorter i så smal rabatt blir ofta sillsallad"

Jag kan inte bredda rabatten då det är bilplats på ena sidan och mur ner mot en annan rabatt på andra sidan.

Ska fundera på det där med lågt växande växter..

Lökar ska jag trycka ner i massor till hösten hade jag tänkt..

Har inte funderat något på det där med färger.. Huset är beige och vitt så jag är fri att göra lite som jag vill.
ingrids
Jag tyckte Kerstins förslag med lavendel lät spännande - då kan känslan bli lite mer av en häck än en väldigt smal rabatt. Jag tror att jag sett en bild från en engelsk köksträdgård där de hade lavendel och uppstammade svarta vinbär tilsammans, kanske det vore något?
Fjortispower
Jag tycker att den smala sidan kan göras till en grusplan. Vita stenar.
Minsing
CITAT (Fjortispower @ 25-04-2011, 20:03) *
Jag tycker att den smala sidan kan göras till en grusplan. Vita stenar.

Tanken har slagit mig också att lägga dit nåt sånt.. Men jag tror inte det harmonerar med resten av stilen på hus och trädgård. Vita stenar är för nyare moderna hus. Vi har en gammal trädgård och tillika gammalt hus.

CITAT (ingrids @ 25-04-2011, 19:41) *
Jag tyckte Kerstins förslag med lavendel lät spännande - då kan känslan bli lite mer av en häck än en väldigt smal rabatt. Jag tror att jag sett en bild från en engelsk köksträdgård där de hade lavendel och uppstammade svarta vinbär tilsammans, kanske det vore något?

Det skulle säkert vara jättesnyggt. Men jag vill inte ha några ätbara växter där.. Jag har barn och de skulle inte låta bli bären. Planen bredvid är bilplats och där tvättas det med avfettning mm.. så det är inget man bör äta.
kerstin z5-6
Om du tycker lavendel är för känslig för din zon kan du välja anisisop, en annan fin växt är heuchera som har mkt fina blad i många färger,buxbom om din zon klarar det, alla går ju fint att kombinera med vårlökar-satsa på blandade höga och låga tex Allium Gladiator som uppstickare, med olika påskliljor, tulpaner, Fritillilaria,snödroppar, krokus mfl
Minsing
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-04-2011, 20:53) *
Om du tycker lavendel är för känslig för din zon kan du välja anisisop, en annan fin växt är heuchera som har mkt fina blad i många färger,buxbom om din zon klarar det, alla går ju fint att kombinera med vårlökar-satsa på blandade höga och låga tex Allium Gladiator som uppstickare, med olika påskliljor, tulpaner, Fritillilaria,snödroppar, krokus mfl

Jag tror jag har lavendel i en annan del av trädgården och den växer och frodas. Lavendel är väl väldigt tåligt och klarar stekande sol? Hur är det.. doftar den mycket? Jag är däremot inte så värst förtjust i doften,... mer färgen och formen. :-D

heuchera ska jag kika på...
kerstin z5-6
jag gillar doften-gör lavendelpåsar mm:) finns nog sorter som doftar mer eller mindre.De rödbladiga heuchera kunde nog bli fina där
Alexander-VG-zon3
isop doftar mindre och liknar lite lavendel, även stäppsalvia doftar mindre och lite samma stil. nepeta fyller med ut och blir vackra ruggar.
Minsing
CITAT (flaxss @ 25-04-2011, 21:56) *
isop doftar mindre och liknar lite lavendel, även stäppsalvia doftar mindre och lite samma stil. nepeta fyller med ut och blir vackra ruggar.

Nu har jag jämfört mina blommor i trädgården.. (från bilder) och jag tror det är stäppsalvia jag har... de doftar lite om man tar på dem och är lila i blommorna.. Kanske 3 dm höga..

stäppsalvia är de ätbara?
Minsing
Om man nu skulle välja ex stäppsalvia och skulle vilja ha någon mer blomma för att bryta av.. Hur ska man tänka då?

Jag har en hel del vit och rosa malva på tomten som förökar sig nåt förj*kligt.. De skulle jag kunna blanda in i detta... lila och rosa kan väl bli snyggt och om man ändrar sig så är de ju rel. lätta att ta bort.
kerstin z5-6
[attachment=60084:DSC02090small.jpg]Astrantia maxima

Pulmonaria-jack frost blå blommor försommar

[attachment=60083:1836_p15931.jpg]

Stäppsalvia har toppiga, kolvformade blomställningar och ett upprätt bladverk, till dem skulle jag därför välja något som inte växer likadant utan som har ett kuddformat växtsätt och annorlunda blommor för att bryta av.Malvan tror jag blir både för hög och de lägger sig väldigt lätt ner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon