museo12
Har tre år i rad fått mjöldagg på min häggmispel och den har slutat att växta redan i juni. Har den som häck.
Nu har den redan växt 20-30 centimeter i år, men nu tänkte jag förekomma mjöldaggen.....
Några tips?
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen kvävegödsling och rejält med vatten från tidig vår och regelbundet under säsongen.
Bassam
Hej

Och beskära bra för att luft och ljus kommer inne
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Njae beskärning kan förvärra, mjöldaggen föredrar de där mjuka unga skott som uppkommer efter beskärningen.

Kan även lägga till angående att plantorna inte växer efter juli, är att det bör vara så, växer de för länge på säsongen hinner inte skotten avmogna och bli redo för vintern.
museo12
Tack för råden!
Om, jag nu skulle göda. Vad skulle ni rekommendera?
octachoron
Läste att prakthäggmispel har fått så stora problem med mjöldagg att det nu avråds från att plantera den. Vet inte i fall det också har drabbat övriga häggmisplar?
abbbe
Japp, framförallt vattna, vattna.
museo12
Kan man vattna för mycket?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det, man brukar rekommendera att när man tror man vattnat tillräckligt att man vattnar lika mycket till det går ofta åt mer vatten än man tror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon