lotlin
nu är det musöron på björken!
ska jag bara glesa ur och ta bort de äldsta grenarna, låta vara, eller kanske bara knipsa bort det som är svartprickigt?
detta gäller min Mme Plantier.

tacksam för svar!

lotta
Kajsa
Så här gör jag med min, låter den blomma i all sin prakt ! Direkt efter den blommat kan man glesa ur och klippa tillbaka lite om det behövs, då blommar den lika bra nästa år ( men man får inte vänta till hösten ) Rosen är klen i grenarna och kan böja sig ner ordentligt om det regnar när den blommar. Jag låter dom kraftiga grenarna vara kvar, det ger stadga, har också ett kraftigt stöd bakom rosen, min har rasat två ggr. tidigare.

Min frös ner förra vintern, vilket aldrig hänt förut, men den har fått många nya grenar.

lotlin
så fin som din är så verkar det vara ett lurigt tips.
jag tog bort det som var svart och dött i övrigt lät jag den vara.

hoppas på något liknande nu i sommar då...
:-)
Plater
Generellt för rosor som blommar på fjolårsved brukar det rekommenderas att man tar bort skavande eller icke utåtriktade skott, samt veka skott från roten. Med andra ord gallra och glesa ut lite emellanåt. Vår Mme Plantier har en ställning med impregnerade störar eftersom den precis som Kajsa säger viker sig lätt. Mycket vacker ros är det hur som helst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon