kiki
Hej!

När är det tänkt att man ska förodla den vackra trädgårdsjättevallmon "Royal Wedding" jag har köpt frö till, när det står "sås utomhus ... tidigt på våren"? Är det tidigt på våren nu i mitten/sluten av februari, eller i mars eller början av april? Jag behöver lite mer specificerade odlingsråd, tror jag...
Unn
OK, testar igen; skrev litet svar nyss, men det kom inte fram, mysko smalband här...

Kiki! Jag var också förvirrad i början över sådana såråd (hmmm...kan det möjligen va Impecta du handlat i från?) . "Tidigt under våren" innebär numera för mig närsomhelst under vintern, bara man vet att det i snitt kommer att vara typ kylskåpstemperatur minst 4 veckor framåt. (Det beror ju på var du bor i världen lixom) Är man osäker och inte har så mycket mat hemma är ju oxå kylskåpet ett alternativ....
Bor du i vargavintern i norra sverige tror jag nog att du även där kan inräkna dig under "tidig vår" just nu, för lite minusgrader skadar inte ...oftast(fast det finns proffs här ^- Kerstin- som kanske vet mer om det

smile.gif
Sen vill jag ju inte förvirra dig ytterligare, men just "royal wedding" grodde snällt hos mig i rumstemp.
Lycka till
Unn
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar så perenna vallmon i mitten av mars inomhus, fröna gror ganska fort, roten är känslig så var försiktig vid omplanteringen och sätt inte den i en för liten kruka, (vallmo har pålrot) /Helen
kerstin z5-6
Som Helen säger är de knepiga att skola ut -så sent -är ni duktiga på ettårings sådd ute o bor varmare till -kanske ni ska så direkt på växtplatsen ?? smile.gif
kiki
Jajemän Unn, visst är det gamla goa Impecta som sätter griller i huvudet på mig. Tack för alla tips, jag gör banne mig så att jag sätter en sådd ute och en inne. Det gör ju inget om det blir många plantor.

Tack för råden, alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon