4:an
jag har en fråga om sälg...uppe vid toppen på grannens sälg kommer det ut "sågspån" ser inte
helt ok ut....är det någon som har en aning om vem som äter på sälgen och i så fall vad grannen
kan göra åt det???
Piccante
"sågspån" kan vara mycket. Det kan vara gnagmjöl från insekter, från fåglar som hackat eller mulm dvs trämjöl som bildas i rötad ved som faller sönder. I håligheter i svampangripna träd bildas mulm och den faller lätt ut om det blir genomgående hål i trädet.

Nu är det svårt att veta vilket det är då jag inte vet hur stort elelr gammal trädet är eller om det finns håligheter i det? Har ni sett några svagt elliptiska ganska grova ingångshål eller gångar i trädet? Det är karaktäristiskt för en av de mer utpräglade sälgvedskalbaggarna Myskbocken. Fast den är ganska glest spridd i landet och lokalt ovanlig. Men det kan var den.
Gossen Ruda
Kan även vara den större träfjärilen Cossus cossus. Kalla på en hackspett. Det är dock nog kört för sälgen, de flesta insektslarver som ger sig på träd gör det på redan rötskadade träd.
låter ju inte helt ok! Tack för svar och tankar! Jag har lovat rapportera till grannen till helgen hoppas att sorgen inte blir alltför stor flirting.gif
amaira

Sorg? Fel ord i sammanhanget! biggrin.gif Grannen äger en skattkammare!!! Var glad, och rädd om den.

Gamla levande träd, gamla döende träd, och förmultnande ved, är bristvara i vår natur.

CITAT
I takt med det moderna jord- och skogsbrukets framväxt har antalet gamla sälgar minskat i Sverige. Minskningen drabbar tusentals arter som är gäster hos sälgen: både insekter, fåglar och större däggdjur.

– Inget annat svenskt trädslag ger mat åt så många fjärilsarter och många andra insektsarter. Varje sälg är en biologisk skattkammare som myllrar av liv under hela sin levnad.

Sälg - livets viktigaste frukost.
amaira
Till exempel behöver en sådan här skönhet gammal sälg för att existera. Larven lever i gränsområdet mellan levande och död ved.

Det är en myskbock, som Markus nämner här ovan.
Vad fin den är!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon