vildvittra
denna vackra pippi solade tillsammans med andra gräsänder
en ganska rolig färgvariant, för visst är det en vanlig gräsand?

sedan hittade jag ett litet fint flygfä som jag skulle vilja ha hjälp att artbestämma:)
amaira
Det lilla krypet är ett trevligt sälgsandbi, med sin gråa pälsjacka på överkroppen.
De gräver bohålor i marken och på lämpliga platser kan man se hundratals av dem samtidigt, flygandes tätt över marken. Hanarna bevakar honornas bogrävande och väntar på att få para dem. Lämliga platser är dock en bristvara numera.

De sticks inte och är inte aggressiva!
vildvittra
mitt vana öga såg rätt kvickt att det var ett bi
fredligt värre, fick komma ganska nära. lilla surre höll på att gräva ett litet hål i marken däremot var de inte många där sad.gif trevligt ändå att bekanta sig med en ny sort. förra säsongen lärde jag känna igen ett buksamlarbi <3
Gossen Ruda
Jag har inget att anföra mot bestämningen även om jag inte skulle vara säker beroende på för dåligt med referensexemplar. Beträffande mängden bin så är detta året rena katastrofen för de tidigt flygande. Efterdyningar från fjolåret när det kom en period med regn och kyla precis när sälg och andra salixarter börjat blomma och bina börjat flyga. Det är nästan helt tomt på andrenabin där det borde vara full fart nu. Jag befarar att mängder av lokala och regionala populationer helt försvunnit och det kommer att ta många år innan bestånden fyllts på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon