LPW
Vi har precis flyttat till en villa byggd på 20-talet. Den nuvarande trädgården kräver mycket skötsel och är kanske inte helt i vår stil. Vi vill ha något relativt lättskött som ger ett mer "elegant" intryck.

Jag tänker mig:

* en del vintergröna växter (skimmia?!)
* blommor i lite "kallare" rosa och lila nyanser (+ t.ex svarta tulpaner, bolltistel)

Vad vi behöver:

* häck mot gatan (inte alltför hög)
* rabatter på vardera sidan av gången upp till huset
* planteringar runt huset
* trädgården på framsidan är uppbyggd i två "terrasser" och på den översta avsatsen (där huset ligger) vill vi ha någon slags plantering (kanske en lägre häck?!) ovanpå en mur

Någon som har lust att ge tips på växter som kan tänkas passa ihop?

kerstin z5-6
Foton av befintliga, tänkta rabatter är alltid bra, samt läge.. då är det mkt lättare att tipsa
personligen tycker jag att har man flyttat till hus om dock ett 20 tals hus ska man göra SIN dröm..inte hänga upp sig på vad som är mainstream.Du måste inte alls ha en 20 tals trädgård! Gör nåt DU gillar svarta tulpaner, svart gräs -heter orpiopogon planiscapus, svart iris, finns massor!
men foton tack smile.gif
O Välkommen hit!
octachoron
Var någonstans i landet ligger trädgården?
T ex skimmia gar ju inte så bra hos mig (norrland).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon