Full version: Storlom
Christa
I helgen satt vi vid en sjö och plötsligt ropade storlommen. Vi var i ett mycket välbesökt naturområde så jag hade inte väntat mig att få höra storlommen där.

Jag förknippar den med vildmark och ödslighet och när ropen rullar över vattnet så knottrar det sig på ryggen. Det är en av mina bästa naturupplevelser att höra lommen.

Första gången jag hörde den så satt jag i ett fågeltorn i Jämtland med berg omkring. Det var runt midsommar och mitt i natten. Ropet hördes otroligt kraftfullt och ljudet rullade mellan bergen. Lite spöklikt och underbart häftigt!!!
Gossen Ruda
Hörs även från Landvettersjöns vatten. Tycker du storlommen låter kuslig skall du lyssna på smålommen, det är en galen variant av storlommen med inslag av osalig ande.
Meriona
Jag har sett lom i Vänern inte så långt hemifrån och inte så ödsligt heller. De är så vackra, men visst låter lätet lite småkusligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon