Sickan Carlsson
Tänkte att jag kanske kunde få hjälp med idéer till min trädgård gällande häck. Vi har ett nybyggt hus med gata mot framsidan och grannar vid sidorna och allmänning bakom. Vi kommer att sätta en avenbokshäck mot gatan. Vi vill även ha häck på sidorna mot grannen men jag tänkte att man kanske kan sätta någonting annat än avenbok då jag inte riktigt gillar det där med bruna löv på vintern. Gärna någonting insynsskyddande och kanske vintergrönt. Har ni några tips på vad som kan vara snyggt? Jag vill ju att det ska passa till avenboken då häckarna skall mötas. Huset är i modern stil i två Tack på förhand!
Aqvakul
thuja
Sickan Carlsson
Ja vi har funderat på Thuja men min man och andra omkring säger att det inte blir snyggt ihop. Men varför skulle det inte bli det egentligen? Det är det som är med helt ny, tom trädgård. Man tänker för mycket tror jag. Inte tänker jag när jag går förbi äldre trädgårdar att det skulle vara någonting som inte passar ihop. I naturen passar väl allt ihop.
Aqvakul
jag tycker absolut att de passar ihop. Vill man ha en lättodlad vintergrön häck så är thujan oöverträffad. Sen kanske man inte gillar thuja och då får man ju välja något annat..
Huggorm
Vill man ha en vintergrön häck, så finns det ju tyvärr inte så mycket att välja mellan. Thuja är absolut vanligast, och det är ju för att den har en del svårslagna egenskaper. Andra alternativ är exempelvis liguster, idegran och buxbom, men vilken som passar mot avenbok vet jag inte.
Sickan Carlsson
Är så villrådig. I äldre trädgårdar ser man ju ofta en salig blandning av häckar och buskar och det är fint men ´jag undrar om det passar i mindre trädgårdar (ofta är ju äldre tomter större) och så undrar jag om det passar till den moderna husstilen. Det är ju omöjligt att föreställa sig. Så svårt!
Orkidétjuven
Varför inte ha en mixad häck eller iaf en tvåarts häck bestående av två arter?
Det finns flera nackdelar med att ha en häck bestående av en enda art.

Skulle en planta dö i häcken så kan det bli svårare att ersätta den med samma art eller av samma storlek vilket medverkar till häcken förlorar sin helhet.
Dessutom kan det bli svårt att få en nyplanterad ersättare svårt att ta sig i konkuranns med redan etablerade rötter och att hålet kan fungera som en vindtunnel.

I en häck med samma art finns risken för att hela häcken kan drabbas av ohyra eller sjukdom.
I en häck med olika arter kräver oftast mindre skötsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon