ilPadrino
Jag har gjort en uppmurad terrassering i en slänt hemma. Det är torr och ganska näringsfattig jord, sydsluttning men ändå i halvskugga.
Rosorna jag är ute efter får gärna vara en klättervariant som kryper längs marken och slingrar sig mellan murstenarna, alternativt vara en inte alltför hög buskvariant. Färgskala gärna från vit, honungsfärgad, eller rosa, men helst inte mörkröd eller knallgul.
Jag vill ha en ros med blomningstid över så stor del av säsongen som möjligt, och eftersom jag är en grönis när det gäller rosor: en tålig sort som inte är jättekänslig för sjukdomar och ohyra!!

Givetvis en rotäkta så att jag inte får sidoskott av någonting helt oväntat i efterhand.

Är jag en galen drömmare, eller finns det möjligen någon/några sorter som skulle kunna funka...?

Namnförslag mottages tacksamt!! smiley_small_hug.gif

Kajsa
Om jorden är näringsfattig får du i med kogödsel så dom trivs. Rotäkta rosor är inte lätt att få tag i, alla man köper är ympade, det är mest buskrosorna som skjuter vildskott. Det finns en ny grupp titta i mitt album/Easy Elegance rosor dom är rotäkta men dom är inte tuffare än andra rosor, flera frös bort här.
Om det var min slänt skulle jag satt The Fairy och blanda med klematis i blått som fick vara den växt som slingrade runt i botten, titta i mitt album/ Klematis.

The Fairy, kan man köpa billigt i knippen barrota nu på våren. Zon 5 ros som klarar tuffa vintrar, frisk och blommar ständigt.

Klematis x durandii klänger inte med bladskaften så den skulle inte nypa tag i rosorna. Blommar juli- augusti och klipps ner sen höst och börjar om varje vår. Naturligtvis finns klematis i andra färger, sena storblommiga och Viticella gruppen är tuffast kalla vintrar som vi haft två av nu.

Klätterrosor vet inte om det fungerar, kanske någon annan testat och lagt dom på en slänt ? Klurar lite på hur svårt det kan bli att rensa ogräs, kan man trampa runt där ? Sena klematis klipps bort sen höst och då är det enklare gå emellan rosorna även på våren. Ja det var mina tankar !

ilPadrino
Tack för ditt svar Kajsa! Den där The fairy tror jag att jag har stött på i något sammanhang, den ska jag undersöka vidare, om den ser ut som på dina bilder så tror jag den skulle passa jättebra!

thanks.gif
ilPadrino
Det blev The fairy! wub.gif

Sammanlagt sex knippen fördelat på tre etager, planterade enligt konstens alla regler så nu håller jag tummar och stortår för att de ska stortrivas!! biggrin.gif
Kajsa
Ta gärna en bild i sommar så vi får se !
ilPadrino
Det ska jag göra! Jag tvivlar däremot på att det blir blomning redan i år för knippena var rätt små, men hoppas kan man ju alltid! smile.gif
Ezereht
Den blommar säkert fram emot höstkanten, den är riktigt tuff.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon