Full version: Stevia
annie
Har köpt frön till Stevia och så långt inga problem. Sen har jag sökt på nätet och hittat olika produkter och förstår då att man kan torka och mala eller koka och dra ur smakämnet. Lite info finns på fröpåsen också. Nu undrar jag hur man får detta koncentrat att hålla sig fräscht, behövs någon tillsats och hur konventrerat bör man göra lösningen? Har någon provat? För alla ämnen vi stoppar i oss finns en rekomenderad maxdos, känner någon till ämnet i denna växt? För den som inte vet och undrar är det frågan om sötningsmedel för diabetiker. Tack på förhand.
Ingrid på Västkusten
Ett av de absolut bästa sötningsmedel för diabetiker är vegetariskt glycerin/glycerol.

Det är tekniskt sett en alkohol ( heter ju glycerol) och kroppen känner inte igen dem som 'sött' p g a detta. Totalt okänt i Sverige och flitigt använt i USA. Och tiotusenggr bättre är alla artificiella sötningsmedel som många tar istället - jag RYSER ju över aspartamet. Tänk att lobbyisterna fick till att Stevian inte fick användas som sötningsmedel i EU -> utan det avrt aspartam.

OBS! Vegetariskt glycerin är någe helt annat än det som man köper på en byggmarknad elelr en mack.

Hälsar Ingrid
Muguet
Hej!
Tar upp denna "gamla" tråd eftersom det var det enda svar jag fick när jag sökte på stevia.
Mina frågor är:
!) Hur använder du annie (eller någon annan som använder stevia) stevia färsk? torkad? i bakverk?

2) Hur förvarar man den bäst efter skörd? torkad fryst+ eller?
Jättetacksam för svar
Muguet smile.gif
rosita
Jag använder stevia torkad i grönt te bl a.
Om man kokar 1 dl torkad stevia i 1 dl vatten
och låter det kallna innan man silar ifrån bladen,
så får man ett koncentrat som är mycket sött.
Tyvärr begränsad hållbarhet, kan tänka mig några
dagar.
Örten är uppiggande.
Min stevia är köpt i Thailand, men jag vore tacksam
för tips om hur man odlar och var man hittar fröer.
Christoffer
Fröer hittar du på www.impecta.nu

Kan man inte hälla alkoholen i efter att man har silat bort bladen,
för att det ska hålla sig bättre?
Eller kanske från början använda sig av ett helt annat lösningsmedel
än vatten?
Muguet
CITAT (rosita @ 28-04-2005, 18:08)

Använder du bara bladen (ej "stammen") ?
Vad jag förstår så har du en levande stevia planta eller har du endast tagit med torkade blad från Thailand?
Tack för dina tips, flera såna vill vi ha !!!
Muguet smile.gif
PS: Titta också in under Kryddväxter Örter... så finns där en tråd ang. Stevia.
DS
Monica
Hej! www.impecta.nu finns inte.... men däremot www.impecta.com. Jag antar att det var det du menade...? tongue.gif
Christoffer
Ja, det stämmer! Skrev fel. Impecta.com eller Impecta.se
rosita
CITAT (Muguet @ 29-04-2005, 11:18)
CITAT (rosita @ 28-04-2005, 18:08)

Använder du bara bladen (ej "stammen") ?
Vad jag förstår så har du en levande stevia planta eller har du endast tagit med torkade blad från Thailand?
Tack för dina tips, flera såna vill vi ha !!!
Muguet smile.gif
PS: Titta också in under Kryddväxter Örter... så finns där en tråd ang. Stevia.
DS

Jag har bara torkade blad från Thailand där de säljs i påsar precis som örtteer. Jag skulle gärna vilja odla om jag visste var jag kan få tag på den.
Muguet
CITAT (rosita @ 02-05-2005, 21:15)
CITAT (Muguet @ 29-04-2005, 11:18)
[QUOTE=rosita,28-04-2005, 18:Jag skulle gärna vilja odla om jag visste var jag kan få tag på den.

Som nämts tidigare i denna tråd så har Impecta .se frön till Stevia.
Lycka till
Muguet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon