Full version: Inomhus-hibiskus
KRT
Efyersom sorterna som klara vintern ute kallas frilandshibiskus kallar jag de som inte klarar frost innomhus-hibiskus smile.gif
Har en sådan, med underbara STORA blommor. Den har blommat villigt en månad nu, men den växer inte det minsta i storlek, inga skott eller nya blad - är det normalt? Missförstå mig inte, jag gillar blommorna men blir lite orolig när den inte växt något alls på en månad....

Kan den stå ute i sommar, antar att den är vindkänslig pga de stora blommogna, men om den inte blommar?

Gillar de stora eller små krukor och vilken typ av jord ska jag använda?

Kan man stamma upp dem eller måste de ympas på stam för det?

Många frågor, men i ärlighetens namn måste jag erkänna att ca 80% av mina krukväxter är orkidéer, och deras skötsel är mycket annorlunda än de flesta andra krukväxters wink.gif
abbbe
Hibiskusar som köps från affären är behandlade med retarderingsmedel som håller hibiskusar kompakta. De växer ingenting men kan blomma kontinuerligt ändå. Så småningom släpper detta medel allt efter 0,5-5 år.

Du kan ha den ute i sommar. Men vänj den vid UV-strålningen till att börja med.

Helst små krukor. Aldrig så att den "drunknar" i för stor kruka. Jord spelar ingen större roll.

De kan stammas upp, när retarderingsmedlet släpper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon