Olivia
Jag har alldeles för många frön liggandes. Men jag vill ju egentligen inte kasta dem, om det nu är så att de fortfarande gror. Jag har för mig att jag läst/hört ett tips på hur man kollar om de är ok att använda. Typ lägger dem i lite fuktigt papper, eller?
RibesRubusVitis
Man sår dem; gror de, är de inte för gamla. Exakt så enkelt är det, fuktigt papper är bara ett sätt att så. Det går inte att avbryta groningen och spara fröna till senare, så prova med några stycken av varje sort.
merlin68
Vissa fröer kan sparas länge t ex tomater, pumpa, aubergine, squash och gurka. Har sått 10 år gamla fröer med nästan 100% grobarhet. Sallad, spenat och mangold klarar bara kort förvaring max två år för godkänd grobarhet enligt min erfarenhet. Sådde tre år gamla tagetesfrön häromveckan även där nedsatt grobarhet men ca 50% grodde åtminstone. Vilka sorters fröer har du?
Olivia
Dels är det mycket perennfröer, och där har jag ju inget att förlora biggrin.gif . Sedan är det nog en del grönsaksfröer med. Och där är det ju lite tråkigare om de inte gror. Måste inventera lite, men misstänker salladen kan slängas, men jag tror även att det ligger en del morötter och rödbetsfrön i lådan.
Ally
Vissa salladssorter är mer "robust" än andra... Jag har Frisée som är 4-5 år gamla som kommer upp, och plocksallat "Black Seeded Simpson", men Lollo Rosso frön höll bara 2-3 år, och Ekblad från 2008 var lite seg i år.

Fröna du har som är gamla kan du så alltihop i en rad, några borde väl gro yes.gif

Annat sätt att testa om du har många frö är att ta ett t.ex. 20-30 frö på en bit hushållspapper, lägg den i en plastpåse, och se hur många gror. Det ger % grobarhet.

Jag har gjort det med perenner, och sedan försiktigt planterat dom fröna som hade en liten rot på gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon