Full version: Grund av lecablock
isklockan
Hej!

Vi är snart igång med att sätta upp vårt växthus som är 11,4 kvadrat stort. Vi har tänkt oss leccablock till grunden.
Hur djupt måste man gräva?
Behövs nån fog/cement mellan blocken? Har sett på bloggar att bägge varianterna görs alltså med cement imellan och varianten att man ställer bara blocken som de är och stabiliserar med grus/sand.
Vad läggs under första lagret block? Bara sand , eller?
Lägger ni på en planka på blocken innan ni sätter på sockeln?

Andra tips tar jag tacksamt emot.

MVH isklockan

aromata
Jag grävde 50-60 cm där blocken skulle ligga (zon 1). Grävde så jämn botten som möjligt och la ett lager med sand för ytterligare utjämning (max 5 cm). La ut första skiktet Lecablock (20 cm bredd) i våg direkt på sanden. Därefter murade jag i förband hela vägen upp (sju varv) med armering mellan skikt 1 och 2 samt mellan 3 och 4 (tror jag). Har stått en sommar och den senaste hiskeliga vintern utan någon skada alls.

Översta stenen la jag upp-och-ner för att få en helt slät ovansida. Hela muren är "säckaskurad", alltså ingen tjock puts. Växthusprofilerna ligger direkt på putsen.

Mitt växthus är 26 kvm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon