Full version: Vinranka
lena.g
Vad har jag gjort för fel... -cry-.gif
Min vinranka ger aldrig mer än en klase per gren och dessutom inte på alla grenar, har jag missat når eller är den för ung. Den har gett stora fina klasar i fem år nu
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken sort? Hur står den planterad? Skötsel? Beskärning? etc. för att veta vad som kan vara för fel kan det vara bra att veta vad som skett med den under de här 5åren

Annars är ju din vinranka ganska ung många sorter sätter inte klasar förren de är 3-4år gamla och unga plantor orkar ju inte producera lika mycket som äldre
lena.g
Jag har ingen aning vilken sort de är men den är tagen som ett skott från en gammal planta som i sin tur är tagen som ett skott någon gång för länge sen.
Jag klipper ner den i november/december och sen får den bara vara till den skjuter till våren. Knopparna till druvklasen visar sig nästan omgående men sen kommer det inga fler?????

kanske skulle tillägga att den står planterad i en kruka ca 100 liter rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
står den inne eller ute ?

har du den som krukväxt stående inne åretrutn ? dålig skörd kan då vara avskanaden av vintervila.
Åsa, mälardalen zon 2
Helt brukar man nog inte klippa ner vinrankor, mera klippa in grenar så 1-2vilande knoppar finns kvar. +Det faktum att den sitter i begränsad jordvolym kommer innebära att man nog aldrig kommer få jätteskördar.

Hur förvaras den på vintern?
lena.g
Den står i växthuset under vintern lite varierande temp mellan 5 och 12 grader och ja jag brukar lämna en eller två vilande knoppar då jag skär in den, den vilar helt och får då inget vatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon