Full version: Vinranka
lena.g
Vad har jag gjort fr fel... -cry-.gif
Min vinranka ger aldrig mer n en klase per gren och dessutom inte p alla grenar, har jag missat nr eller r den fr ung. Den har gett stora fina klasar i fem r nu
sa, mlardalen zon 2
Vilken sort? Hur str den planterad? Sktsel? Beskrning? etc. fr att veta vad som kan vara fr fel kan det vara bra att veta vad som skett med den under de hr 5ren

Annars r ju din vinranka ganska ung mnga sorter stter inte klasar frren de r 3-4r gamla och unga plantor orkar ju inte producera lika mycket som ldre
lena.g
Jag har ingen aning vilken sort de r men den r tagen som ett skott frn en gammal planta som i sin tur r tagen som ett skott ngon gng fr lnge sen.
Jag klipper ner den i november/december och sen fr den bara vara till den skjuter till vren. Knopparna till druvklasen visar sig nstan omgende men sen kommer det inga fler?????

kanske skulle tillgga att den str planterad i en kruka ca 100 liter rolleyes.gif
flaxss
str den inne eller ute ?

har du den som krukvxt stende inne retrutn ? dlig skrd kan d vara avskanaden av vintervila.
sa, mlardalen zon 2
Helt brukar man nog inte klippa ner vinrankor, mera klippa in grenar s 1-2vilande knoppar finns kvar. +Det faktum att den sitter i begrnsad jordvolym kommer innebra att man nog aldrig kommer f jtteskrdar.

Hur frvaras den p vintern?
lena.g
Den str i vxthuset under vintern lite varierande temp mellan 5 och 12 grader och ja jag brukar lmna en eller tv vilande knoppar d jag skr in den, den vilar helt och fr d inget vatten
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon