emmalofo
I höstas planterade jag ett dvärg-biggarå träd, Stella, enligt konstens alla regler.

Nu har hon kommit igång för våren, men en av grenarna ser död ut, knopparna intorkade och döda. Har försökt fota, vet inte riktigt om det syns så bra.

Vad kan det vara, och vad ska jag göra? Beskära på något sätt?

[attachment=60098:bilder_1...54140001.JPG]

[attachment=60099:bilder_1...54150002.JPG]
Jan af Lisö
Hi

Verkar att huvudstammen är död, vilket är inte så bra för trädet.

Men när jag ser dina bilder så undrar jag hur mycket vägsalt trädet fick i vintras, trädet står ju vid en bilväg. Kan saltet ha skadat trädet ?

Sen kan det vara så att du fick ett dåligt träd som hade stått på en plantskola en hel säsong (träd kommer till plantskolorna i april) och helt enkelt inte sköts så bra där, så att det var skadat redan vid planteringen.

Huvudstammen kan också ha frusit ihjäl i vintras, tål Stella den zon du bor i ? Sötkötsbär tål sällan mer än zon 3.

Har du etableringsgaranti så borde du kanske byta ut trädet mot ett nytt - visa bilderna för inköpsställt och fråga. Och se till att trädet tål växtzonen samt plantera inte så nära vägen om den saltas på vintrarna......
emmalofo
Tack för svar!

Vägsalt är det inte, det är en mindre väg i ett villaområde som inte saltas. Dessutom (framgår inte riktigt av bilden) ligger vägen 1.5 m under nivån där trädet står.

På plantskolan säger dom att huvudstammen nog frusit (vi bor i zon 3, den borde vara härdig här), men att det inte gör något. Det är bara att skära bort det döda, vilket inte är fel ändå då man vill ha "en korgformad krona" på fruktträd.

Låter detta vettigt eller bara som ursäkter?
ilPadrino
Det kan säkert stämma, trädet ser ju friskt och fint ut i övrigt så jag tror inte du behöver oroa dig. Det återhämtar sig säkert bra! yes.gif
Cilla
Korgformat körsbärsträd... Usch vad man får höra ibland. Det vill man då rakt inte ha! Körsbär mår absolut bäst om det får växa med topp och sidogrenar.

Du kan låta gamla toppen vara kvar, och för att påskynda att trädet skapar en ny (om den nuvarande inte utvecklas) använder du den som stödpinne för att binda upp närmaste sidogren så att den kommer att växa mer rakt upp och bilda ny topp. Använd mjuka bindningsmaterial, t ex tunt riven lakansväv.

Sedan bör du nästa år eller så fundera över hur trädet kan stå så nära gatan utan att störa. Det kan ordnas genom att du varje år under JAS (semsommaren) tar bort en eller ett par grenar som sträcker sig utåt gatan, till dess du får dem på en höjd som tål att ett fordon kör upp på trottoaren. På de andra sidorna behåller du de lägst sittande grenarna där de kan få utvecklas utan att de kommer i vägen när de blir längre.

Körsbär är ganska bra på att stamma upp sig själva, men det skadar inte att hjälpa till. Bättre skära medan grenarna är unga och tunna och därmed skapar mindre öppningar mot stammen när de tas bort.

emmalofo
Ska jag alltså inte ta bort den döda grenen?

Som du ser är trädet litet, har bara tre grenar förutom den döda, ska jag alltså försöka få en av dem att växa mer uppåt, eller vänta till det kommer fler?

Vägen är inte något problem, det här är ju ett pysslingträd, och det är några meter ut till gatan även om det inte riktigt framgår av bilderna.

Förresten stod det på lappen från plantskolan att den skulle bära frukt redan första året, kan det stämma?

Tack för svar!!!
Huggorm
CITAT (emmalofo @ 30-04-2011, 14:33) *
Ska jag alltså inte ta bort den döda grenen?

Som du ser är trädet litet, har bara tre grenar förutom den döda, ska jag alltså försöka få en av dem att växa mer uppåt, eller vänta till det kommer fler?

Vägen är inte något problem, det här är ju ett pysslingträd, och det är några meter ut till gatan även om det inte riktigt framgår av bilderna.

Förresten stod det på lappen från plantskolan att den skulle bära frukt redan första året, kan det stämma?

Tack för svar!!!

Mitt Stella bar frukt redan året efter plantering, så det kan absolut stämma. Men ibland tar det säkert ytterligare något år innan det händer.
Cilla
Låt toppen vara kvar, se hur den utvbecklas och om den är död kan du under sommaren använda den som pinne att binda upp ett av sidoskotten intill, så att den snabbare ställer om sig till toppskott.

Bättre stödpinne än den ganmla toppen får du inte för den nya som du ska binda upp!
emmalofo
Nu mår min Stella ännu sämre, tre av de fyra grenarna ser likadana ut (med intorkade blad och knoppar).

Det kan inte vara att den frusit, det skulle ju inte sprida sig till övriga trädet?

Ska jag ge upp? Kan ju inte beskära allt det döda, det blir ju bara en pinne med en enda gren på.

Om jag gräver upp det, törs jag plantera ett nytt på samma ställe? Kan det vara något som "smittar"?

Shabbadang
CITAT (emmalofo @ 26-05-2011, 21:32) *
Nu mår min Stella ännu sämre, tre av de fyra grenarna ser likadana ut (med intorkade blad och knoppar).

Det kan inte vara att den frusit, det skulle ju inte sprida sig till övriga trädet?

Ska jag ge upp? Kan ju inte beskära allt det döda, det blir ju bara en pinne med en enda gren på.

Om jag gräver upp det, törs jag plantera ett nytt på samma ställe? Kan det vara något som "smittar"?

Efter den här sorkvintern så är det ju absolut inte uteslutet att det är sorkgnag på rötterna som är orsaken. Gunga lite på trädet och känn om det sitter löst. Ibland kan man lyfta sorkgnagda träd rakt upp. Men det kan också vara en köldskada och i vissa fall så slår växten ut normalt för att sedan stanna upp efter någon vecka och vissna, det är då rötterna inte kan försörja växten eftersom de är skadade (av kyla). Eftersom det var så mycket snö i vinter så håller jag sorkskada för mer trolig, men man vet ju aldrig. Snö isolerar ju från kyla, men sorkarna stortrivs under den.
Éta
Skulle det kunna vara blom- och grentorka?

http://www.slu.se/Documents/externwebben/l...32_utskrift.pdf
Cillavan
Mitt Stella ser också lite skruttigt ut. Det växer bara löv vid änden av varje gren, och någon gren har dött under vintern. Gör det något att det bara är blommor och löv på ändarna?

Sedan hade jag problem med bladlöss, men än så länge verkar det hålla sig. Jag vattnar mycket i år och hoppas att den blir bättre. Det är tredje sommaren och den är fortfarande väldigt tanig. Bor dessutom blåsigt.
Bassam
Hej

Det blir bättre om du kan klippa grenar huvud .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon