Margaretha
Måste man byta jord i stora krukor på en balkong varje år eller räcker det att fylla på jord eller kanske kogödsel eller att stoppa ner näringspinnar?

Hur gör ni? Växterna det gäller är en uppstammad blomsterlönn - som jag hoppas har överlevt - en klematis och några agapantus.

Tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter. ohmy.gif
Virgo
Byta jord gör jag när jag planterar om till större krukor.
Men att "gräva" ner mull o kogödsel varje år är inte fel, då jorden i krukan säkert är lika näringsfattig som plånböcker brukar vara tomma veckan innan lön.

Agaphantus ska ju stå trångt så dom behöver inte planteras om varje år, men kogödsel gör susen.
kryddan
Jag fuskar lite - byter en del av jorden och pular i kogödsel. Brukar funka hyfsat smile.gif
Nutten
Jag har pulat ner lite gröngödsling emellanåt och så brukar jag byta kanske översta lagret av jord innan dess. Eller så fuskar jag och slänger ner osmocote och torv...

Har också daggmaskar i mina riktigt stora krukor och de gör nytta smile.gif
Margaretha
Tack! Då får det bli kogödsel och byte av den jord som man utan vidare kan peta bort.
Fick idag se att klematisen börjat skjuta nya skott! Läckert i februari! wub.gif
Eva St
Agapantusen ger jag bara ny jord i ytlagret planterar bara om när det är av nöden tvunget
Eva St
primula
Jeg har lest at Agapanthus ikke skal plantes om.
Eva St
Stämmer precis den trivs bäst om den får vara ifred
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon