emmalofo
Hej,

har en skuggig norrsida framför huset, där jag planterat ett jättefint klättervildvin som håller på att rama in ett fönster. På vardera sidan om denna finns färdiga rabatter (ca 50*50 cm) med fin jord, men vad planterar jag här?

Skulle hemskt gärna ha någon typ av hortensia, men dom gillar väl sol?

Något annat förslag?

Vill också plantera en stor kruka på framsidan, med något uppstammat i. Samma problem med lite sol här. Något förslag på detta?

Tacksam för hjälp!
Orkidétjuven
Jag skulle tipsa om att ge dig ut i närliggande natur elelr skogsmark och hitta växter som växer i liknande lägen. Bakom berg eller raviner tex. Ormbunkar kanske kan vara ngt?

Om du kan övervintra det uppstammade i kruka i ett garage eller liknande så får du fler möjligheter.
tepa
Hej

Strutbräken ( typ Ormbunke), Lungört, Funkia, Astilbe och Myskmadra, tror jag skulle funka. Om jorden annars är bra, väldränerad och så...

Hälsn Tepa
emmalofo
Ha, min man får slag om jag planterar ormbunkar. Sådana verkar trivas hos oss och vi får kämpa för att bli av med dem.

Jag ville gärna ha något mer buskliknande (typ hortensia), men det kanske inte går helt enkelt sad.gif

Tack för förslag...
KRT
Mina hortensior står i NV, m sol från mitten på em tills den går ner. De trivs ypperligt, men jag tror de behöver lite sol för att växa.
Har du funderat på Hosta? Finns många olika med olika förgställningar av grönt och vitt på bladen? Annars kanske daggkåpa kunde vara något? Vill du ha något mer buskigt så titta på benved. Vi har en klätterbenved som står i mellanrummet mellan hus och garage, och där får den verkligen inte mycket sol....
Tror kanske det kan vara svårt att hitta något hortensialikt som tål skugga, men det finns många andra växter som kan fungera!
mojan
Föreslår också funkia (hosta) samt murgröna.
tepa
Hej

Strutbräken är nog en ormbunksväxt, fast mycket vackrare än ormbunke. Jag har en Syrenhortensia i ganska skuggigt läge, får nog sol en par timmar om dagen. Växer och blommar. Plymspirea kanske skulle funka? Blommar nog bättre i sol, men hur djup är din skugga?

Hälsn Tepa

kerstin z5-6
Tolvgudablomma, sockblomma,astilbe,kaukasisk förgätmigej,hosta, Trolldruva,Indiskt fotblad,spirstånds, saxifraga /många sorter,Höstsilverax,Porslinsklocka, nunneört,många i släktet Gentiana,Lunddocka,blåsippa,Löjtnandshjärta -särskilt det vita som lyser i skugga,
josohl
En liten buskfavorit är Rhododendron Praecox, blir inte så stor (cirka 1 meter) och blommar överdådigt tidigt på våren (mars eller april här i zon 2) när man är som mest "hungrig" på blommor!
nykomling
Ormöga med små blåa blommor. vårens favoriter.
Såpnejlika, lättsköta. sommarens skönhet.

Praktlysing. inget krav på skötsel.
Crazy4Flowers
Hosta och Heuchera är mina favoriter, lättskötta och rätt seglivade, dom förökar sig villigt och efter ett par år har man en snygg boltuva med ursnygga blad.
Har några om du kikar på min hemsida, arterna är sorterade efter svensk namn så du hittar dom under F Funkia och A Alunrot.
Gunilla T
CITAT (nykomling @ 11-05-2011, 08:42) *
Ormöga med små blåa blommor. vårens favoriter.
Såpnejlika, lättsköta. sommarens skönhet.

Praktlysing. inget krav på skötsel.

Alla de blommor du nämner är extremt dominanta i planteringar och väljer man ändå att plantera dem så bör man veta hur de uppför sig.

Såpnejlika är näst intill omöjlig att få bort om man ångrar sig. Tar över allt i rabatten och hela jorden är fylld med deras rötter. Kräver flera års täckning av allt innan man kan få bukt med dem!

Orkidétjuven
Om ni har omrbunkar som växer så bra och sköter sig själva. Varför ta bort dem? Då har ni ju en perfekt växt redan.
Lägg inte massa tid och pengar med massa annat som måste "skötas" om.
kerstin z5-6
Här tar ormbunkar lätt över allt annat,dessutom är det ju just sköta om växter jag gillar att göra smile.gif
nykomling
CITAT (Gunilla T @ 11-05-2011, 13:11) *
Alla de blommor du nämner är extremt dominanta i planteringar och väljer man ändå att plantera dem så bör man veta hur de uppför sig.

Såpnejlika är näst intill omöjlig att få bort om man ångrar sig. Tar över allt i rabatten och hela jorden är fylld med deras rötter. Kräver flera års täckning av allt innan man kan få bukt med dem!

jojo Gunilla, men det var tips och svar på frågan i rubriken
> Tips på skuggtålig växt önskas.

inget om skötsel och sånt nämndes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon