emmalofo
26-04-2011, 20:29
Har fina hallon som jag grävt upp i min farfars gamla hallonland, vill nu gärna ta hand om dom på bästa sätt.
Vad ska jag tänka på när jag planterar dem, och hur får man finast skörd av hallon? Vad vill dom ha för jord, och hur mycket sol?
(Det här är kanske en morbid historia, men min farfar dog av en hjärtattack i hallonlandet för många år sedan. Jag har alltid tänkt att det måste vara ett ganska bra sätt att dö på. Är i alla fall glad för mina plantor...)
Tacksam för svar!
Christa
27-04-2011, 06:22
Hallon är lättodlade men får dom näringsrik jord så blir dom större och finare. Ju mer sol dom får ju sötare och smakrikare blir dom.
Är det för torrt när dom blommar och sätter kart så kan dom tappa blommor och få små bär.
Lite skugga över fötterna kan nog vara bra men jag vet inte säkert. Jag hade dock hallon nedanför en mur där jag bodde tidigare. De fick morgonsol på hela plantan men den heta eftermiddagssolen kom inte åt rötterna.
När man planterar dom är det viktigt att man sätter dom på samma djup som där man tog dom. Dom har ganska ytliga rötter.
Exakt när de skall ha gödsel vet jag inte men jag gödslade lite sent ett år och då blev årsskotten 3 meter långa och skuggade fjolårsskotten som bar årets hallon. Då blev hallonen smaklösa och möglade.
Det vanligaste felet man gör är nog att man planterar dom för tätt. Hallon behöver luft runt grenarna och sol på bären. Står de för tätt så blir det lätt mögel på bären om det regnar. De behöver torka upp så snabbt som möjligt efter ett regn.
Hallon behöver oftast stöd.
Dom klarar nog lite olika typer av jord bara den inte är för torr och mager.
Gunilla T
27-04-2011, 11:09
...och pH värdet bör ligga på den surare sidan, något mellan 5.5 - 6.0 blir nog bra.
emmalofo
29-04-2011, 08:20
Det där med ph har jag aldrig förstått. Menar ni att ni mäter i jorden?
Hur får man sur jord då, blandar i torv?
Tack för bra svar!
Lite off topic, men kanske inte:
Vid vår eldningsplats, där vi eldar pinnar och grenar tidiga vårar och därmed efterlämnar väldiga m'ängder aska - där i kanten växer det alltid upp de finaste vildhallonsnår. Slutsatsen borde vara att aska är bra för hallon?
mimella
02-05-2011, 20:03
Har hört att man bör undvika att hälla askan på just hallonen.
Någon annan här kanske vet med större säkerhet.
aromata
02-05-2011, 20:21
Vi tömde vedaska från kakelugnen runt tomatplantorna. Det var ett misstag för pH-värdet blev för högt och bladen klorotiska, gula mellan bladnerverna. Detta är Skåne med kalkrika jordar från början.
Hallon vill ha mycket vatten för att bären ska svälla bra och bli stora.
Ingrid Zon3
02-05-2011, 20:30
Lite vedaska lär vara bra för hallon, men det är basiskt så kombinera gärna med okalkad torv, om men inte har surjord redan.
Gunilla T
03-05-2011, 08:47
CITAT (mimella @ 02-05-2011, 21:03)

Har hört att man bör undvika att hälla askan på just hallonen.
Någon annan här kanske vet med större säkerhet.
Ja, därför att aska är basisk och höjer pH värdet.
malcolm
03-05-2011, 11:07
CITAT (EKLO @ 02-05-2011, 20:50)

Lite off topic, men kanske inte:
Vid vår eldningsplats, där vi eldar pinnar och grenar tidiga vårar och därmed efterlämnar väldiga m'ängder aska - där i kanten växer det alltid upp de finaste vildhallonsnår. Slutsatsen borde vara att aska är bra för hallon?
Hallonsnår brukar ofta dyka upp där det varit skogsbrand så dina teorier stämmer nog.
Gunilla T
03-05-2011, 11:29
CITAT (malcolm @ 03-05-2011, 12:07)

Hallonsnår brukar ofta dyka upp där det varit skogsbrand så dina teorier stämmer nog.
Att två fenomen dyker upp nästan samtidigt betyder inte att de har ett samband. Du får hallonsnår snabbt även på kalhyggen, hallon är solälskande växter.
Här är i alla fall skötselråd från Zetas om hur man sköter hallonen (som vill ha surare jord än neutral)
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca...L6w9iRnmJPdDz9w
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.