CITAT (karinc @ 29-04-2011, 01:06)

Hm...är det skillnad på vedaska? För det brukar ju sägas att man kan gödsla (lite) med det?
Egentligen inte, det fungerar på samma sätt men grillkol är väl ofta importerad och vi har ingen aning om vad som använts för trä till kolen. Inte är det fullgoda träd iaf. Det kan vara impregnerat trä eller byggavfall t.ex. vi har ju ingen aning. Har träden vuxit i områden med kraftiga mark- och luftföroreningar så tar ju träden upp det och när du eldar förgasas en del men det blir ändå kvar giftiga tungmetaller i askan. Inget kväve finns kvar för det förgasas.
Ja, det sägs ju att man skall sätta aska på vinbärsbuskar för så gjorde alltid min mormor men ingen verkar veta varför man gör det. Det enda som finns kvar är vissa salter och visst, har man konstaterat att just min jord lider brist på fosfor och jag skall odla en växt som kräver mer fosfor så kan man strö ut en dl aska. Men man bör vara medveten om att man även strör ut de tungmetaller som trädet tagit upp under sin livstid. Tungmetaller i aska kan vara arsenik, kadmium, krom, koppar, kvicksilver bly och zink.
pH värdet skall man inte manipulera med om man inte har ett bestämt syfte. Det kan vara att man konstaterat och mätt att jorden har alldeles för hög surhetsgrad för de växter man vill odla och då kan man ju på samma sätt försiktigt strö ut lite aska för att höja pH värdet i jorden.
Att slentrianmässigt, utan att veta vad man gör och varför, slänga ut aska tycker jag iaf inte är en god idé.
Aska är en restprodukt vid förbränning, ett icke organiskt material som inte kan brinna och askan är starkt basisk.