Full version: Livlöst i komposten
kolmask
Jag behövde lite kompostjord i helgen och började gräva ur lite i botten av en av kompostburarna. Jag fyllde buren förra sommaren, och blandningen bestod av gräsklipp, äpplen, flisade grenar, löv, mossa, aska från grillen och avfall från kökslandet. Eftersom komposten bara stått sen förra sommaren var nedbrytningen lite sådär, men det fick duga eftersom jag var lite desperat. Dock undrar jag varför jag inte såg en endaste mask eller annat kryp? Är det för tidigt för dem (bor i zon fyra), är det slut på näring eller har jag vanvårdat komposten? Några idéer?
Platinum
I detta skede så kan det vara så att nedbrytningen är igång men med hjälp av mikroorganismer, bakterier som inte är synbara.
Gunilla T
Du skriver kompostburar - är det detsamma som dessa gröna kompostgaller? Det fungerar inte - det blir alldeles för torrt i komposten med dessa galler och nedbrytningen går sakta eller inte alls.

Annars kan det vara så att det inte kommit igång riktigt ännu i zon 4.

Jag har tre fack i komposten och brukar tömma det ena varje år - alltså tre år innan komposten är klar.

Sätt inte grillaska i komposten!!!!
Taraxacum
CITAT (Gunilla T @ 27-04-2011, 07:35) *
Du skriver kompostburar - är det detsamma som dessa gröna kompostgaller? Det fungerar inte - det blir alldeles för torrt i komposten med dessa galler och nedbrytningen går sakta eller inte alls.

Annars kan det vara så att det inte kommit igång riktigt ännu i zon 4.

Jag har tre fack i komposten och brukar tömma det ena varje år - alltså tre år innan komposten är klar.

Sätt inte grillaska i komposten!!!!

Funkar bra hos mig - men jag vattnar.
kolmask
Det är kompostgaller, men jag har vattnat en del, och i vanliga fall brukar det myllra som bara den i komposten. Jag får väl vänta och se då om det kommer igång. Förra året gjorde jag av med nästan all färdigkomposterad jord, och så lyckades fylla upp alla tre burar. Och nu behöver jag både ny kompostjord, och utrymme i burarna, så jag väntar otåligt på att maskar och annat ska börja jobba.

Grillaska är kanske inte optimalt, men det handlar om ganska lite. Det är min man som syndar och hittils har jag låtit honom hållas smile.gif
Gunilla T
Vad är syftet med att sätta grillaska i komposten? Det kan vara den som dödat organismerna som skall bryta ned avfallet...
kolmask
Min man tycker det är smidigt, det finns inget djupare syfte än så. Det är ju inte så vansinnigt mycket aska,så det känns ju konstigt om det ska ha tagit död på allt liv.
Gunilla T
CITAT (kolmask @ 27-04-2011, 19:55) *
Min man tycker det är smidigt, det finns inget djupare syfte än så. Det är ju inte så vansinnigt mycket aska,så det känns ju konstigt om det ska ha tagit död på allt liv.

Aska rent generellt höjer pH värdet vilket organismerna i komposten är känsliga för. Ett pH värde på 8.0 gör jorden giftig att odla i, kompostjord vid blandad kompost brukar hålla ett neutralt värde som är 7.0 Dessutom...aska + vatten = lut och lut är frätande. Grillkolsaska innehåller även tungmetaller t.ex kadmuim som är giftigt så inte är det konstigt om komposten dör.
karinc
Hm...är det skillnad på vedaska? För det brukar ju sägas att man kan gödsla (lite) med det?
Crazy4Flowers
Ska kanske hälla ut lite vedaska över mina fluglarver som invaderat i år igen. ranting.gif
Gunilla T
CITAT (karinc @ 29-04-2011, 01:06) *
Hm...är det skillnad på vedaska? För det brukar ju sägas att man kan gödsla (lite) med det?

Egentligen inte, det fungerar på samma sätt men grillkol är väl ofta importerad och vi har ingen aning om vad som använts för trä till kolen. Inte är det fullgoda träd iaf. Det kan vara impregnerat trä eller byggavfall t.ex. vi har ju ingen aning. Har träden vuxit i områden med kraftiga mark- och luftföroreningar så tar ju träden upp det och när du eldar förgasas en del men det blir ändå kvar giftiga tungmetaller i askan. Inget kväve finns kvar för det förgasas.

Ja, det sägs ju att man skall sätta aska på vinbärsbuskar för så gjorde alltid min mormor men ingen verkar veta varför man gör det. Det enda som finns kvar är vissa salter och visst, har man konstaterat att just min jord lider brist på fosfor och jag skall odla en växt som kräver mer fosfor så kan man strö ut en dl aska. Men man bör vara medveten om att man även strör ut de tungmetaller som trädet tagit upp under sin livstid. Tungmetaller i aska kan vara arsenik, kadmium, krom, koppar, kvicksilver bly och zink.

pH värdet skall man inte manipulera med om man inte har ett bestämt syfte. Det kan vara att man konstaterat och mätt att jorden har alldeles för hög surhetsgrad för de växter man vill odla och då kan man ju på samma sätt försiktigt strö ut lite aska för att höja pH värdet i jorden.

Att slentrianmässigt, utan att veta vad man gör och varför, slänga ut aska tycker jag iaf inte är en god idé.

Aska är en restprodukt vid förbränning, ett icke organiskt material som inte kan brinna och askan är starkt basisk.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon