Full version: Smulan
malcolm
Nu är det slut för Smulan, en hermelinkanin som är tio år gammal. Köpte henne till dottern när hon var åtta år gammal men nu är hon full av tumörer och ständigt förkyld. Tid är beställt för avlivning men det var inget lätt beslut fast nästa vecka är det dags, känns lite tragiskt att ta bort en kompis som varit med så länge och jag trodde knappt att en kanin kunde bli så gammal. Hennes kompis Hassel blev sju år och det tyckte jag var gammalt men att djuren blir gamla tyder väl på att de har haft det bra.

Smulan:

[attachment=60100:Bild015.jpg]
KRT
Vilken söt kanin!
Vet precis hur det är att behöva fatta det svåra beslutet, men det är det sista man kan göra för ett älskat husdjur.

Min kanin fick en hjärnblödning och dog i mina armar när jag var 9 eller så. Jag visste att hon haft ett bra liv och var gammal (12 år, vi "ärvde" henne) men att det gick så fort och så plötsligt chockade mig ordentligt. Tror det är därför jag med senare husdjur varit så noga med att inte vänta för länge.
Anna-Karin Lundberg
Jobbigt beslut - men ändå ett bevis på att ni haft ett långt liv ihop och att hon ska få ett bra slut. Det visar på respekt, tycker jag. Man ska sluta ett långt och bra liv på ett bra sätt.

Jag tycker inte man ska låta gamla eller sjuka djur "dö naturligt" som en del tycker låter fint. I naturen blir ett gammalt djur ett byte för ett rovdjur så fort den gamle inte är tiptop längre. Alternativt går de undan och törstar/sväler ihjäl rätt fort. Det är bara i en bur med ständig tillgång på mat och vatten en kanin, till exempel, kan ligga i veckor och pinas till döds.

Jag har själv fyra kaniner i en hage i trädgården, såna jag "ärvt" genom mitt jobb i en djuraffär. En av dem är gammal nu, minst åtta år. Han klarade vintern fint, men jag tror inte han ska få behöva vara med om en vinter till. Vi får se hur han mår i höst. Nu ska han få njuta av våren och sommaren i alla fall.

Har din kanin blivit tio år så är det ett bevis på att hon haft ett bra liv. Nu ska hon få ett bra slut. Trösta dig med det.
Meriona
10 år är ju toppen! smile.gif Säkert har hon haft det über-bra hos dig, Malcolm. Det är ett bra beslut du/ni tagit, inte vill man se sina älskade småttingar lida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon