CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-04-2011, 07:36)

Det beror ju på vad man ska så sånt som morötter, rädisor, sallat, persilja kan man ju så direkt då man kan få ner dem i backen, jag sådde mina för några veckor sedan här i stockholmstrakten. +Sockerärt funkar också att så även om det bara är runt +5C i marken
Persiljan har faktiskt självsått sig och redan kommit upp. Det var intressant eftersom persilja brukar ta så lång tid på sig att gro. Det borde innebära att man kan så den väldigt tidigt. När man sår den samtidigt som det andra så brukar ofta ogräset hinna före så man knappt hittar persiljeplantorna när de äntligen börjat titta upp.
Sådde amerikansk plocksallat och rucola i varsin kruka som jag haft inomhus på nätterna men sallaten har varit väldigt trög. Rucolan däremot växer och frodas.
Om man sår sallat på friland och det blir frost efter att den kommit upp. Tål den det då?
Morötter har jag sått för tidigt två vårar och då grodde dom väldigt dåligt. Rädisor som jag sått tidigt har ofta blivit små och träiga.
Använder du odlingsväv när du sår tidigt?
Är det inte så att grönsakerna växer ifatt i viss mån om man så senare?
Jag läste att om man sår mangold för tidigt så kan den gå i blom första året och det har hänt att väldigt många plantor gått i blom. Minns dock inte hur tidigt jag sådde dom det året.