Christa
Det är ju soligt och varmt på dagarna men ändå säger min känsla att jag skall vänta med att så grönsaker. Torrt med kalla nätter känns kargt på något sätt. Så länge det inte doftar jord så känns inte jorden redo.

Skulle vara intressant att höra er tankar om detta.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vad man ska så sånt som morötter, rädisor, sallat, persilja kan man ju så direkt då man kan få ner dem i backen, jag sådde mina för några veckor sedan här i stockholmstrakten. +Sockerärt funkar också att så även om det bara är runt +5C i marken
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-04-2011, 07:36) *
Det beror ju på vad man ska så sånt som morötter, rädisor, sallat, persilja kan man ju så direkt då man kan få ner dem i backen, jag sådde mina för några veckor sedan här i stockholmstrakten. +Sockerärt funkar också att så även om det bara är runt +5C i marken

Persiljan har faktiskt självsått sig och redan kommit upp. Det var intressant eftersom persilja brukar ta så lång tid på sig att gro. Det borde innebära att man kan så den väldigt tidigt. När man sår den samtidigt som det andra så brukar ofta ogräset hinna före så man knappt hittar persiljeplantorna när de äntligen börjat titta upp.

Sådde amerikansk plocksallat och rucola i varsin kruka som jag haft inomhus på nätterna men sallaten har varit väldigt trög. Rucolan däremot växer och frodas.

Om man sår sallat på friland och det blir frost efter att den kommit upp. Tål den det då?

Morötter har jag sått för tidigt två vårar och då grodde dom väldigt dåligt. Rädisor som jag sått tidigt har ofta blivit små och träiga.

Använder du odlingsväv när du sår tidigt?

Är det inte så att grönsakerna växer ifatt i viss mån om man så senare?

Jag läste att om man sår mangold för tidigt så kan den gå i blom första året och det har hänt att väldigt många plantor gått i blom. Minns dock inte hur tidigt jag sådde dom det året.
Åsa, mälardalen zon 2
De grönsaker jag rabblade upp klarar kylan riktigt bra när de kommit upp och fröerna gror inte förren temperaturen är den rätta (hos mig har självsådd trädgårdsmålla grott överallt och det sägs ju den gror när det är uppåt +8C i marken så det är nog inte alltför kallt).

Och nej har ofta inte väv till så oömma växter och jag brukar inte ha några problem med små morötter, träiga rädisor etc. det får jag bara när jag sår senare och vattnar för dåligt.

Morötter kan man inte så för tidigt morötter kan man ju även så i nov-dec det brukar gå utmärkt, fröerna gror sedan då marken tinar och det brukar inte bli något konstigt med de morötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon