Pyssel-Fia
27-04-2011, 07:29
Hej!
Jag har frösått en hel del i år, men är ny på detta så nu behöver jag hjälp.
Vilka plantor ska toppas för att bli kraftigare? Mina paprika och chiliplator är nu cirka 20-25 cm höga men ganska smala. Ska jag bara låta dem växa på eller vad?
Detsamma gäller tomater.
Sedan undrar jag också hur många gånger man ska skola om dem? Jag har ju skolat om de en gång från såjorden till en 8x8 cm kruka, är det snart dax igen nu eller kan de få växa ett tag till och sedan sättas i den slutliga krukan om ett tag när jag sätter ut dem i växthuset?
Tacksam för alla svar och tips!
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2011, 07:33
Varken tomat eller chili ska toppas. Tomaterna kan du plantera ner djupare ifall de är rangliga. Jag brukar skola om mina en 3-4ggr innan de kommer ut i växthus/altan. Sista krukan är ofta ett mjölkpaket el dyl. med dräneringshål i.
aromata
30-04-2011, 08:08
Men i slutet på juli bör du toppa tomaterna. Annars hinner den sista tomaten inte bli färdig innan hösten/vintern. Om du inte gillar gröna tomater förstås.
Angående tomater och om de ska toppas beror på vad det är för tomater. Busktomater blir ju korta och knubbiga och behöver inte alls toppas, vanlifa tomater är en annan sak

Chili toppar jag inte heller, däremot beskar jag mina chili som jag övervintrat i samband med omplantering nu i vår.
Anja Danmark
30-04-2011, 15:35
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-04-2011, 08:33)

Varken tomat eller chili ska toppas. Tomaterna kan du plantera ner djupare ifall de är rangliga. Jag brukar skola om mina en 3-4ggr innan de kommer ut i växthus/altan. Sista krukan är ofta ett mjölkpaket el dyl. med dräneringshål i.
Chilierne kan også sagtens plantes dybt på samme måde som tomater - det gør jeg ved hver omplantning.
[attachment=60186:chiligrow.jpg]
Men nu måste jag kolla med er som vet. Jag fick rådet att klippa av min chili eftersom den blivit så lång så jag kapade ovanför ett blad ungefär på hälften, är de kört för den nu då tro eller kan de bli något ändå?
CITAT (asali @ 03-05-2011, 14:43)

Men nu måste jag kolla med er som vet. Jag fick rådet att klippa av min chili eftersom den blivit så lång så jag kapade ovanför ett blad ungefär på hälften, är de kört för den nu då tro eller kan de bli något ändå?
Hej!
Jag har beskurit chiliplantor flera gånger och fått en buskigare och mindre ranglig planta som resultat, med flera grenar med frukter på. Funkade fint för mig alltså!
nilsolsson2000
09-05-2011, 20:08
Med chili är det helt beroende av vilken sort det är.
EN liten buskig chili behöver inte klippas och tappar bara fart av det.
En starkt växande chili måste trimmas åt sidorna om du inte tänker bind upp den mycket.
En 4-5 meter bred chiliplanta har inte alls grenar starka nog för att bära frukt.(mitt rekord är 5 meter)
Jag brukar binda upp de breda, men det går utmärkt att göra dem mindra genom att klippa dem, jag ser sällan någon anledning att just toppa dem dock, gör du det får du mer bonsai liknande chili, det är iofs också trevligt, jag har ett par sådana, men de ger klart mindra skörd iom sin ringa storlek.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.