LenaFriman
27-04-2011, 08:16
Jag tycker att vit kransveronika och blå bolltistel är så fin ihop.
Kan jag plantera dem tillsammans?
Veronikan vill väl ha fukt och bolltisteln vill väl ha torrt?
Kan jag sätta extra grus i planteringsgropen för tisteln?
Gunilla T
27-04-2011, 11:27
Båda är höga växter som kanske lämpar sig bäst i ensamt majestät. Bolltisteln blir med åren rejält stora och breda och fröar av sig i massor. Den klarar torka bra men troligen också lite fuktigare förhållanden. Jag har tagit bort mina..
Kransveronikan däremot vill ha konstant fuktig och djup jord. Den är den första av alla växter i min trädgård som slokar och visar att den är törstig. Den är skir och vacker i sitt växtsätt och enligt min mening iaf bör den få stoltsera fritt som en primadonna när den blommar lite senare på sommaren. Men tycke och smak är olika...
Hej
Du skrev Veronikan vill väl ha fukt och bolltisteln vill väl ha torrt så jag kan inte förstår hur du tänker plantera dem tillsamman.
Obs
Om man vill plantera växter tillsamman först ska tänker att de kräver samma miljö ( vatten Ljus Sol ).
H:Bassam
LenaFriman
27-04-2011, 20:21
Gunilla, att kransveronikan blir hög är bara bra, ska ha den i bakrunden i en stoooor rabatt som vätter mot
grannen, vill ha något högt med spiror. Kanhända att det passar bäst som solitär men jag har liksom snöat in
på denna.
Har även tänkt ha röd rudbeckia, rodgersia, hostor förståss, pion, salvia caradonna, gräs tex tuvtåtel, nävor,
daggkåpa, rödbl. alunrot i samma rabatt, tänkte att veronikan skulle passa in där.
Jag förstår nog att det inte är så lämpligt att blanda växter med olika önskemål om fukt, därför tänkte jag
att det kanske skulle gå att fylla planterings gropen med grus till tisteln precis som jag skrev i mitt första inlägg.
Jag har nog läst på för dåligt men har sen flera år tillbaka kransveronika och bolltistel i samma rabatt. Inte precis tillsammans men i samma läge. Jorden är lätt lerjord och i sol. Det går bra hos mig.
/Åsa
LenaFriman
28-04-2011, 18:31
Tack Gåsis.
Då finns de kanske hopp för min rabatt, allt går ju att prova.
kerstin z5-6
28-04-2011, 18:35
Du kan alltid komplettera med vita franska kungsljus som tål torrt läge och har spiror

verbascum chaxii album