Söttok06
27-04-2011, 10:41
Vi har en rabatt utanför bostadsrättsföreningen, halva i skugga och den andra halvan är det mer sol på. De står tre Dvärgsyrener i varsin hörna, och andra växter som ska passa i en skuggigare rabatt.
Men det växer dåligt och jorden är full av rotttrådar. Växterna planterades 2008, och det är både nävor, gräs m m.
Nu tänkte vi plantera ner lite mer växter så att det fyller upp lite. Tänkte mig några högra Nävor eller annat som tål lite mer solfattigt område.
Föreningen envisas tyvärr med att bara köpa jorden och gödseln från Bauhaus. Inte den mest näringsrika. Jag ser inte heller att det finns en enda mask i denna rabatt.
Vad kan det göra att det inte växer så bra? Har lagt på kogödsel nyligen.
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2011, 11:16
Vatten kanske växter behöver mer vatten än man tror speciellt de första åren
Gunilla T
27-04-2011, 11:17
Det är nog rottrådarna som är problemet och tar all fukt och näring ur jorden. Kommer de från syrenerna (synålstunna bruna trådar) eller finns något träd i närheten som hittat till rabatten?
Finns det ingen mask i jorden är marken dålig, det finns inget organiskt material för maskarna att äta och där det inte finns mat finns inga maskar heller. Det hjälper ju inte att plantera fler växter, det ökar bara konkurrensen om det lilla som finns. Visst - gödsla med organiskt material är bra men för att det skall bli bra på sikt bör man identifiera varifrån rötterna kommer och om möjligt gräva ner något rotstopp - ett stort arbete.
Gossen Ruda
27-04-2011, 11:47
CITAT (Gunilla T @ 27-04-2011, 12:17)

Det är nog rottrådarna som är problemet och tar all fukt och näring ur jorden. Kommer de från syrenerna (synålstunna bruna trådar) eller finns något träd i närheten som hittat till rabatten?
Finns det ingen mask i jorden är marken dålig, det finns inget organiskt material för maskarna att äta och där det inte finns mat finns inga maskar heller. Det hjälper ju inte att plantera fler växter, det ökar bara konkurrensen om det lilla som finns. Visst - gödsla med organiskt material är bra men för att det skall bli bra på sikt bör man identifiera varifrån rötterna kommer och om möjligt gräva ner något rotstopp - ett stort arbete.
Det kanske räcker med en jordfräs som går djupt? Förmodligen kommer väl rötterna tillbaka efter en tid.
Gunilla T
27-04-2011, 11:52
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2011, 12:47)

Det kanske räcker med en jordfräs som går djupt? Förmodligen kommer väl rötterna tillbaka efter en tid.
Ja, dom gör ju det om man inte gräver ner rotstopp. Det kan säkert på sikt också forceras beroende på vilken typ av rötter det är men det ger iaf växterna en chans att etablera sig.
Gossen Ruda
27-04-2011, 11:56
CITAT (Gunilla T @ 27-04-2011, 12:52)

Ja, dom gör ju det om man inte gräver ner rotstopp. Det kan säkert på sikt också forceras beroende på vilken typ av rötter det är men det ger iaf växterna en chans att etablera sig.
När man väl fräst är det lättare att gräva ner ett rotstopp.
Söttok06
27-04-2011, 21:30
Oj, fräsa eller gräva rotstopp tror jag inte föreningen tycker är värt mödan. Kan säga att det växer stora Tallar ca 6-7 m från denna rabatt. Kanske har det med det att göra?!
Men själv tror jag att rötterna kan härstamma från de tre Dvärgsyrénbuskarna. Tror också att det är planterat Aroniabuskar av mindre sort emellan. Han som valde växterna och planterade förut är trädgårdsdesigner och jag tror säkert att han visste vad han gjorde ang. planteringen.
Jag förordar hela tiden att man ska låta löv från syrénen ska ligga kvar i rabatten under hösten (när de tappar löven). Och att man även kan lägga på lite löv som under senhöst och vintern förmultnar. Men vi har en granne som nitiskt tar bort allt sådant. Hon har lärt sig att det räcker att lägga på Planteringsjord och har ALDRIG använt kompost som enligt henne bara gör att det blir ogräs.
Nu funderar jag på att lägga på lite halm och ovanpå det planteringsjord. Kan det tillföra jorden näring? Eller så hämtar jag lite kompost som jag har på min odlingslott. Sen kanske bara ha olika lökar som blommar på våren. Typ Balkansippor (för tidig blomning) Tulpaner och lite Narcisser.
Gunilla T
28-04-2011, 07:35
Ja, det är synd när folk inte förstår vad kretsloppet betyder för marken och jorden. Jag förundras alltid över att man plockar bort allt organiskt material på hösten och sedan åker man och köper lassvis med billig och dålig planteringsjord varje vår
Allt organiskt material du kan tillföra är ju positivt men för en utarmad jord som är fattig på organiskt material krävs det ett systematiskt arbete (varje vår) för att få en hyfsad jordmån. Maskarna måste matas, annars söker de sig bort eller dör.
Jag tror du är inne på rätt spår när du tänker lökväxter. De har en chans på våren när det ännu finns lite fukt i jorden , sedan tar trädrötterna över.
Gossen Ruda
28-04-2011, 08:24
Tallarna är säkert de skyldiga. Tallar har dels en eller ett par grova pålrötter som går rakt ner och sen ett stort ytligt rotsystem i markytan som kan sträcka sig åtskilliga många meter ut. Jag hade stora problem med tallrötter som sökte sig in min kompost varje år tills jag tog ner den. Då började en björk mopsa upp sig tills även den föll.
Söttok06
28-04-2011, 19:30
Tallarna kommer inte att tas ner (som tur är). De skyddar mot insyn till huset mittemot.
Men skulle det hjälpa om man köpte någon bättre jord i stället för den från Bauhaus? Typ U-jord eller E-jord? Eller ska jag ta med en någon påse kompost då och då och mylla ner i rabatten? Lite mer näring behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.