La Fleur
Jag har aldrig ägt en ros. Jag har ingen trädgård heller. Men för att förstärka den romantiska känslan på min fina balkong hade jag velat ha en ros i kruka. Finns det någon ros som passar in på följande beskrivning?

* Trivs i kruka (inte allt för stor kruka, max 40 cm)
* Doftande
* Ljusrosa eller lila
* Inte allt för fylld utan mer som rosorna man kan köpa som snittblommor i blomsteraffär i typen.
* Tål mycket sol i söderläge
* Någorlunda frisk och lättskött sort för nybörjare

rose.gif
Kajsa
En flott ros då, köp särskild rosjord i påse.
Här några förslag

Claude Monet, blir en fyllig och ljuvlig ros, hade den i kruka flera år, doftar
kolla in på www.floralinnea.com under Delbardrosor, men ömtåliga rosor max zon 3

Nostalgie, finns nog i välsorterade Handelsträdgårdar, doftar ca 1 m, också fyllig och blommar hela sommaren, den klarar zon 4.

Queen Elisabeth en flott Tehybrid, blir över 1 m, vanlig sort och doftar gott, frisk.

Annars det är inte svårt hitta flotta rabatt rosor i Handelsträdgårdarna. Kruxet blir vintern i kruka, ska du ha den över sommaren eller försöka spara den, vilken zon bor du i mm.... Kanske enklast köpa nya.

Jo, det finns en riktigt lila ros, en modern buskros som blir 1.20 eller mer
Om du kan tänka dig en större kruka så är denna ljuvlig, zon 3 och doftar.

Rhapsody in blue, en Engelsk ros från 2000. Finns säkert på Flora Linnea

Vill du ha puttesmå rosor 40 - 50 cm i balkonglådor tex kan du titta i mitt album/Miniatyrrosor

La Fleur
WOW! Tusen tack för tipsen! Precis såna jag letade efter. Jag har aldrig brytt mig om rosor tidigare så jag har inte ens vetat vilken sorts ros jag nu ska leta efter. Men nu vet jag... Flotta rabatt rosor happy.gif
Nostalgie gillade jag särskilt.

Oj, glömde säga att jag bor i södra småland så det blir nog zon 3-4. Jag har träd och några andra perenner på balkongen jag ska försöka övervintra så jag kommer packa in även rosen i frigolit+bubbelplast runt om och granris som täcke. Klarar den sig så är det kul, men jag är väl införstådd med riskerna och får köpa nytt nästa säsong om det vill sig illa.

Jag tror jag hoppar över lila rosor. Tanken på en lila ros är frestande, men så värst lila/blå är de ändå inte. Det får bli en rosa ros samplanterad med en tuss lavendel.
malcolm
Finns många fina rosor i kruka i den vanliga dagligvaruhandeln och det går att få dem att leva vidare om man planterar om dem efter blomningen.
La Fleur
Fantastiska album du har Kajsa! Efter lite googlande lutar det nog mer åt Queen Elisabeth istället. Nostalgie verkar vara mer röd än rosa med vit mitt. Rosa vill jag ha. Tycker det blir så vackert ihop med lavendel smile.gif
La Fleur
CITAT (malcolm @ 27-04-2011, 17:19) *
Finns många fina rosor i kruka i den vanliga dagligvaruhandeln och det går att få dem att leva vidare om man planterar om dem efter blomningen.

Menar du de där små krukrosorna man kan ha inomhus? Brukar finnas på typ Maxi tongue.gif De är faktiskt söta... Och billiga *s*

Blir de stora till slut om man planterar dom större eller behåller dom sina pytteblommor? Har alltid undrat. Har fått någon sån när jag fyllt år men inte lyckats hålla den vid liv inomhus. Kanske borde hålla mig till kaktusar o ha plastblommor på balkongen wink.gif
Kajsa
Dom där små ICA - rosorna är rotäkta så dom är ganska tuffa, haft flera som klarat sig här i rabatterna några år i skyddat läge.
Dom blir bara så där små, också fina på gravar eller i balkonglådor, krukor. Dom gillar inte värmen inne, då dör dom långsamt.

Krukros från mataffären i rabatten

Queen Elisabeth ska du väl hitta ganska enkelt i en handelsträdgård.
Något som är flott är annars en stamros !
La Fleur
CITAT (Kajsa @ 27-04-2011, 19:26) *
Dom där små ICA - rosorna är rotäkta så dom är ganska tuffa, haft flera som klarat sig här i rabatterna några år i skyddat läge.
Dom blir bara så där små, också fina på gravar eller i balkonglådor, krukor. Dom gillar inte värmen inne, då dör dom långsamt.

Krukros från mataffären i rabatten

Queen Elisabeth ska du väl hitta ganska enkelt i en handelsträdgård.
Något som är flott är annars en stamros !

Åh gud vad söt! Precis sån ros jag vill ha. Enkel, utan massa krussiduller, men underbar. Jo jag hittar säkert någon i vår handelsträdgård men jag frågade bara här för jag fattar inte vad tehybrid, rabattros, pimpinell och allt vad det heter är *s* Lättare att leta om man får lite vägledning.
Blir kanske både en Queen Elisabeth och en sån där ICA-ros

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon