Full version: Rotstopp
Gossen Ruda
Vad kan man använda för att stoppa växter som vill ta över en hel rabatt? Tror det är en Rudbeckia, trevlig växt på sitt sätt men otroligt invasiv. Jag har försökt med platonmatta men den fryser upp och sen slinker rötterna under. Det gäller att hålla den på ca 1 kvm så det blir 3-4 m lång avgränsning.
Gunilla T
Byggplast är det allra bästa.
Gunilla T
Tänkte på en sak till, Röd Rudbeckia frösår sig rejält - åtminstone hos mig - poppar upp överallt så att det inte är frösådder du får.

Den gula rudbeckian - Strålrudbeckia - förökar sig med rotskott men kan även fröså sig.
Gossen Ruda
Den är gul. Byggplast? Nja, den lär nog frysa sönder på några år.
Gossen Ruda
Visar en bild på växten ifråga.

Gunilla T
Ja, det är en Rudbeckia men ingen av dem jag nämnde.

Den byggplast jag använder är åldersbeständig. Hur länge vet jag inte förstås men köper den på stora rullar och då får man tillräckligt stora ytor. Den håller nog länge....har gjort en del våtbäddar för många år sedan och de fungerar ff.

Förresten kom jag på nu, grävde upp en sådan bädd där jag haft randgräs (tog bort det helt) och plasten var intakt - kanske 6 eller sju år sedan jag gjorde den.
smuleborg
Håller byggplast även ute Lönn-rötter? Vi har en stor Lönn (vårdträd) några meter norr om trädgårdslandet. Vi kan inte tänka oss att fälla Lönnen, men vill gärna behålla trädgårdslandet på sin ursprungliga plats. Som det är nu får vi lov att grepvända (delar av) landet varje vår, just för att lönnens rötter invaderar landet.

Tillägg: Håller med Gunilla, det är ingen Strålrudbeckia.
Gunilla T
Ja, det gör den nog. Inga rötter kan gå genom en plast som är hel, byggplasten jag använder är ganska tjock. Däremot går trädrötter lätt igenom olika typer av markduk och även presenning.

Men man får ju gräva ganska djupt när det gäller att hindra trädrötter, det brukar synnas ganska väl när man gräver var rötterna tar slut. Sedan kan man naturligtvis inte garantera att inte någon rot letar sig in under rotstoppet iaf men det blir definitivt bättre.
Gossen Ruda
Hmm, jag får se vad jag kan använda. Tack för förslag. Jag har fö Googlat lite och har kommit fram till att "min" rudbeckia kallas för Gul Rudbeckia, vetenskapligt namn saknas än så länge.
smuleborg
Tack Gunilla, jag skriver ut på kontoret imorgon, det där med minnet *L*. Byggplast, att vi inte tänkt på det. Det är fantastiskt om det här funkar. Då kan vi behålla trädgårdslandet på sin ursprungliga plats.
karinc
Jag har hämtat bakplåtar på återvinningen och grävt ner dem kant i kant i rabattkanten som vetter mot en stor tuja. Jag hoppas det ska hjälpa:)
Gossen Ruda
CITAT (karinc @ 28-04-2011, 00:30) *
Jag har hämtat bakplåtar på återvinningen och grävt ner dem kant i kant i rabattkanten som vetter mot en stor tuja. Jag hoppas det ska hjälpa:)

Rötter har en enorm förmåga att hitta även den minsta springa eller hål för att ta sig igenom.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2011, 09:27) *
Rötter har en enorm förmåga att hitta även den minsta springa eller hål för att ta sig igenom.

Jaa...dessvärre är det så
Gossen Ruda
Tänker prova med gräsmattekantband. Var ute på Plantagen ock köpte en 9-meters rulle 20cm hög till potatislandet i stan. Kirskålen invaderar från granntomten via häcken. Grävde upp det nuvarande som frusit upp med tiden och noterade att kirsen hade bara tagit sig under där det var mindre än 10 cm djupt. Får hitta på något sätt att hindra uppfrysning. Här går det åt hälften av rullen så kan jag använda resten på landet. Tror inte Rudbeckian går så djupt. Har vissa tvivel på byggplastens hållbarhet när grepar och annat används.
Gunilla T
Det kan nog fungera, det är ju inte trädrötter som skall stoppas. Jag använder metallband ca 2 dm djupa runt en del gräs som står i grönytor - mest för att stänga ute gräset runt omkring.
karinc
CITAT (Gunilla T @ 28-04-2011, 17:47) *
Det kan nog fungera, det är ju inte trädrötter som skall stoppas. Jag använder metallband ca 2 dm djupa runt en del gräs som står i grönytor - mest för att stänga ute gräset runt omkring.

Var köper du dem?
Gunilla T
CITAT (karinc @ 09-05-2011, 01:23) *
Var köper du dem?

Vi har köpt dem på en firma som säljer byggmaterial. Det är alltså inget som finns på trädgårdsbutiker. De används i byggnation när man skarvar gipsskivor som fästes i stålbalkar (tror jag)

De finns att köpa på rulle. Jag gräver ner dem jäms med jordkanten och de har många fördelar jämfört med dessa gröna plastremsor som inte håller särskilt bra för frosten som skjuter upp dem ur marken. Dessutom går plastremsorna sönder om gräsklipparen nuddar dem.

Tyvärr vet jag inte vad metallbanden heter, någon annan som vet?
Gossen Ruda
Plåtband PB 200 är nog en adekvat beteckning. Fast jag hittar mest PB 100 när jag googlar..
HelénE
Hej!

Detta har inte med stoppa rotskott att göra, men jag har samma växt i min trädgård. Jag har fått veta att det skulle vara Rudbeckia men tyckte inte riktigt bladverket stämde men så förra året fick jag veta att det kallas höstsolros/septembersolros från gruppen Helianthus Giganteus.

Kika på google, bladverket stämmer bättre överens än med rudbeckia.

Helén
Gossen Ruda
CITAT (HelénE @ 10-05-2011, 07:01) *
Hej!

Detta har inte med stoppa rotskott att göra, men jag har samma växt i min trädgård. Jag har fått veta att det skulle vara Rudbeckia men tyckte inte riktigt bladverket stämde men så förra året fick jag veta att det kallas höstsolros/septembersolros från gruppen Helianthus Giganteus.

Kika på google, bladverket stämmer bättre överens än med rudbeckia.

Helén

Jo, den ser det ut att vara. Jag var inte heller säker på vad det var men nu ramlade den slanten ner. Tack. Höstsolros!
Lavin
dessa ser ut att ha plåtband i tillverkning i 300mm

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/savsjo_...atband/i214853/

finns på ahlsells och såna ställen. Pris har jag inte koll på dock.

Den vanliga varianten för montering är 100mm, finns på rulle i standard. Om man frågar är det nog möjligt att de kan ta in en bredare. Vet inte om den finns utan perforering dock.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=2652

Den stålkanten är 0,5mm tjock och kostar 25kr/meter, men beställs i 50-metersrullar. Jag ska kolla med ahlsell i em vad det tar för en 300mm, och hur de säljs och ser ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon