Christoffer
17-02-2004, 21:06
Jag har läst att Bovete ska vara ett undermedel mot
dålig genomblödning i kärl och jag undrar... vad på boveten
är det man äter som ska ha kärlmedicinska effekter?
Var kan man köpa bovete i påsar i GBG och om man ska
odla bovete, är det krångligt (zon 2)?
solkatten
22-02-2004, 12:18
Bovete har de säkert i hälsokostaffärerna (kolla hälsokostavdelningen i vanliga affärer). Hör med dom vilken del som är bra för vad, de brukar vara väldigt kunniga.
Kan det var krångligare än vanligt vete att odla. Släng ner några i en kruka och se om det kommer upp... :-)
Christoffer
22-02-2004, 14:47
Nu har jag köpt boveteflingor och gjort gröt på. Det är inte särskilt gott, men jag äter det ändå eftersom det är så nyttigt. Blandar i frysta jordgubbar och skivade bananer.
Blinier är annars kalasgott, gjorda på bovete!
Ingrid på Västkusten
23-02-2004, 08:12
Hugamig stackars Christoffer! Jag ger mig katten på att mkt av det nyttiga försvinner vid kokning.
Dålig genomblödning är det cirkulationsrubbningar Du menar?
Hälsar amatören Ingrid
Christoffer
23-02-2004, 17:56
Japp, dålig blodcirkulation. Dock är jag osäker på om den förbättrar även artärerna. Har bara läst om kappilärernas förbättring.
Tänkte också att gröt skulle försämra effekten av boveten, provade
den tillsammans med¨müsli, det var däremot gott, eller rättare sagt, smaken kunde maskeras av müslin. Men jag tror att uppkokade boveteflingor skulle göra sig gott som potatismos tillsammans med annan mat.
Gröt på boveteflingor kan göras betydligt smakligare om man rör ner en tsk honung och en matsked matlagningsgrädde i den färdiga portionen. Koka gärna "lös" gröt och gör på det viset så kan mjölken hoppas över helt och hållet. Russin med i grötkoket gör det hela väldigt gott...
1 dl boveteflingor
3 dl vatten
ev. lite russin
kokas två minuter
1 tsk honung
1 msk matlagningsgrädde
rör ner i gröten
Christoffer
27-02-2004, 07:36
Det får jag ta och pröva!
Ingrid på Västkusten
27-02-2004, 08:55
http://www.dadamo.com/phytobase/list.cgiDu som gillar 'sånt' Christoffer!
Hälsar Ingrid
Christoffer
29-02-2004, 21:11
Tackar ödmjukast, du vet vad jag gillar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.