Jennyirene
Vi har väldigt mycket vitklöver i gräsmattan och nu när det börjat bli grönt ser vi att det är ju jättemycket vitklöver. Man ska inte lägga ut kombistroller redan nu läste jag, det var bara slöseri med pengar....men hur göra då?? Vi har inte gräsmatta, snarare vitklövermatta....
Gossen Ruda
Jag hade nog använt Stroller Kombi nu, fast det beror lite på var du bor. Har bara gräsmattan börjat växa är det ok.
Eva i Västerås
Men varför ska du ha bort klövern?
Den är grön o fin, lika mjuk som mossan, och ger kvävegödning till gräset. Klöver är en kvävefixerande ärtväxt.
malcolm
Håller med Eva, hade jag klöver åtminstone skulle jag vara glad.
Gossen Ruda
Jag väntade bara på dessa kommentarer, de kommer lika säkert som amen i kyrkan. biggrin.gif Den som vill ha en gräsmatta utan klöver vill nog inte ha övertalningsförsök utan råd. Klöver skall man ha på banken.
Gunilla T
..och den som vill ha en ogräsfri gräsmatta får nog räkna med att det kräver mer arbete än vad en trädgård gör eller så får man vräka ut mängder med gift för det naturliga växtlivet kommer tillbaka igen och igen.

Jag väljer mina strider om jag får säga så.
Aqvakul
Gillar klöver - ogillar Stroller Kombi!
Gossen Ruda
Mycket jobb kan jag inte hålla med om, gödning och klippning och en dos Kombi då och då brukar räcka. Jag skall dock i år försöka bli av med trådveronikan men det återstår att se hur det går. Ungefär en kvm vitklöver tog 2 omgångar Kombi för att bli av med. Gräsklipp är mycket bra att få upp temperaturen i komposten med.
Gossen Ruda
Kan ju tillägga att MCPA som är det verksamma medlet i Kombipreparaten är klassat som bekämpningsmedel klass 3, dvs bland de mildaste medlen. Inte som gift. Likaväl som man väljer sina strider bör man välja en adekvat terminologi och inte hitta på egna tolkningar.
ronja
MCPA är en herbicid = gift, precis som glyfosat i Roundup.
Gossen Ruda
Läs och lär: MCPA
ronja
Jag hävdar fortfarande att det är ett gift, annars vore det väl meningslöst att använda det.
Gåsis
Jag använder inte gifter i min trädgård, men just vitklövern är ett gissel. Värre än revsmörblomma. Sprider sig som attan, växer in överallt och är näst intill omöjlig att få bort. Fanns det nåt bra renssätt skulle jag bli överlycklig.

/Åsa
Gossen Ruda
Gränsen mellan vad som räknas som gift och vad som räknas som bekämpningsmedel är inte knivskarp men allt som vi vanliga dödliga konsumenter kan köpa är inte klassat som gift. MCPA dödar i strikt mening inte tvåhjärtbladiga växter, de växer ihjäl sig. Enhjärtbladiga växter som gräs påverkas inte. Precis som glyfosat som inte direkt dödar växter men gör att de långsamt tynar bort i brist på ett viktigt ämne. Däremot kan du bada daggmaskar i glyfosat utan att de påverkas.

CITAT (Gåsis @ 27-04-2011, 20:20) *
Jag använder inte gifter i min trädgård, men just vitklövern är ett gissel. Värre än revsmörblomma. Sprider sig som attan, växer in överallt och är näst intill omöjlig att få bort. Fanns det nåt bra renssätt skulle jag bli överlycklig.

/Åsa

Då passar det bra med bekämpningsmedlet MCPA. rolleyes.gif
ronja
Har roat mig med att kolla på kemikalieinspektionens hemsida. Det finns bara två strollerpreparat som är godkända, varav ett med MCPA. Enligt företagets eget säkerhetsblad är MCPA "Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön." För nio strollerpreparat har godkännandet upphört.

Så gossen, läs och lär naughty.gif
HÄR och HÄR
smuleborg
Det här är inte svaret på trådskaparens fråga (blunda), men vi har slängt ut vitklöverfrö i "gräsmattan". Varje gång vi klipper mattan, ger det mumma gödning till mattan. Det främjar också humlelivet, i den mån klövern går i blom. Det beror också vad man utgår från och vad man vill ha. Vi började med en matta täckt med typ 80-procent av maskros och groblad. Vi har rensat bort för hand, tillsatt algomin och slängt ut gräs- och (måttligt med) vitklöverfrön. Vi klipper regelbundet. Idag har vi nästan inga maskrosor eller groblad i mattan.

Varje år blommar mandelblom i mattan, vi låter den vara. Njuter. Klipper runt om.
smuleborg
Som jag ser det, ingen natur-, djur. och människovänlig människa tar till gifter i trädgården. Det är också en fråga om vad vi som konsumenter vill gynna, vem producerar giftet och i vilket syfte? Vill du vara med och gynna det? Det är en viktig fråga.
Gossen Ruda
CITAT (ronja @ 27-04-2011, 20:57) *
Har roat mig med att kolla på kemikalieinspektionens hemsida. Det finns bara två strollerpreparat som är godkända, varav ett med MCPA. Enligt företagets eget säkerhetsblad är MCPA "Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön." För nio strollerpreparat har godkännandet upphört.

Så gossen, läs och lär naughty.gif
HÄR och HÄR

Hoppas du hade stort nöje av besöket. Nog för att min gräsmatta kan vara blöt ibland men någon vattenmiljö är det inte tal om. Att godkännandet har upphört kan mycket väl bero på att ansökan inte förnyats, det sker hela tiden en utveckling av preparaten.

CITAT (smuleborg @ 27-04-2011, 21:10) *
Som jag ser det, ingen natur-, djur. och människovänlig människa tar till gifter i trädgården. Det är också en fråga om vad vi som konsumenter vill gynna, vem producerar giftet och i vilket syfte? Vill du vara med och gynna det? Det är en viktig fråga.

Jag använder inte heller gifter, bara bekämpningsmedel.

CITAT (smuleborg @ 27-04-2011, 21:00) *
Varje år blommar mandelblom i mattan, vi låter den vara. Njuter. Klipper runt om.

Var och en får bli lycklig på sitt sätt.
Tulipanaros
Ruda, får jag fråga dig en sak -- no offense, jag är uppriktigt nyfiken. smile.gif Du är ju en sådan otrolig fena på bin och andra flygfän -- jag uppskattar verkligen ditt kunnande enormt, och är tacksam över att du så generöst delar med dig av det du vet! Detta intresse grundas väl i en fascination, kanske rentav någon form av tillgivenhet för småkrypen? Ser du inte en poäng med att man främjar deras livsmiljö, både genom att tillverka lämpliga livsmiljöer eller bon åt humlor och bin och genom att odla växter (som klöver) som de främjas av? För mig har trädgårdsintresset i hög grad att göra med en fascination för det växande och levande, inte i första hand med en snygg yta (en slät monokultur till gräsmatta till exempel). Jag vet oändligt mycket mindre om bin än du, men det lilla jag vet använder jag gärna till att skaffa växter som främjar insektslivet, särskilt vår och höst när nektartillgången kan vara knapp i naturen i övrigt. Jag inser väl att min lilla insats inte betyder så mycket i det stora hela, men alla trädgårdsodlare sammantagna betyder desto mer. Och jag gillar när det surrar i min trädgård. smile.gif Som sagt, jag är ärligt nyfiken på hur du tänker: hur ser du på ditt intresse för bin i förhållande till din syn på bekämpningsmedel och monokulturer?
Gossen Ruda
CITAT (Tulipanaros @ 28-04-2011, 15:06) *
Ruda, får jag fråga dig en sak -- no offense, jag är uppriktigt nyfiken. smile.gif Du är ju en sådan otrolig fena på bin och andra flygfän -- jag uppskattar verkligen ditt kunnande enormt, och är tacksam över att du så generöst delar med dig av det du vet! Detta intresse grundas väl i en fascination, kanske rentav någon form av tillgivenhet för småkrypen? Ser du inte en poäng med att man främjar deras livsmiljö, både genom att tillverka lämpliga livsmiljöer eller bon åt humlor och bin och genom att odla växter (som klöver) som de främjas av? För mig har trädgårdsintresset i hög grad att göra med en fascination för det växande och levande, inte i första hand med en snygg yta (en slät monokultur till gräsmatta till exempel). Jag vet oändligt mycket mindre om bin än du, men det lilla jag vet använder jag gärna till att skaffa växter som främjar insektslivet, särskilt vår och höst när nektartillgången kan vara knapp i naturen i övrigt. Jag inser väl att min lilla insats inte betyder så mycket i det stora hela, men alla trädgårdsodlare sammantagna betyder desto mer. Och jag gillar när det surrar i min trädgård. smile.gif Som sagt, jag är ärligt nyfiken på hur du tänker: hur ser du på ditt intresse för bin i förhållande till din syn på bekämpningsmedel och monokulturer?

Jag ser ingen motsägelse. I min lilla gräsmatta skall det finnas gräs och i blomsterrabatterna blommor och inte tvärtom. Det är lite svårt att uppskatta storleken men gräsmattan är på 2-300 kvm. I jämförelse med alla rabatter och blandade vildplanteringar runtom skulle lite vitklöver inte betyda nånting för insekterna. Risken är bara att sittande insekter sugs in i gräsklipparen. En gräsmatta är oftast en ekologisk öken beträffande djurlivet, jag tror inte man kan hitta några insekter som framlever hela eller delar av sitt liv där. Under ytan finns det daggmaskar och i gräset en del skalbaggar men de är bara på besök. Bekämpningsmedlen har ingen betydelse för insekterna, inte de jag använder. Kombipreparaten är bara en sorts bekämpning, den enklaste. Hade jag inte använt de hade det blivit Roundup och nysådd istället. Roundup använder jag fö för att undvika en annan monokultur, kirskål. När jag övertog trädgården hade kirsen fått härja fritt ett par år, det såg förskräckligt ut. Jag hade inte nått dit jag är idag utan Roundup.
Tulipanaros
Intressant. Vi tänker nog väldigt olika, men jag vill gärna förstå hur du tänker. smile.gif Kanske handlar det om något så svårgripbart som vad som lockar i det här med trädgård över huvud taget. Jag har nog svårt att se någon skönhet alls i en monokultur -- ja, inte i kirskål heller då, men den håller jag helst stången för hand, och utan ambition att utrota den helt och hållet. Blommorna är vackra och den är god att äta. Den kräver lite kontinuerligt jobb, men trädgårdsarbete är också avkopplande och nyttigt -- så tänker jag.

Jag ser helst att gräsmattan är en frodig blandning av gräs, svalört, scilla, vitsippor, tusensköna, klöver och annat gott (ja, och lite vacker mjuk mossa förstås), och jag vill gärna att det surrar om den, och kryper omkring skalbaggar och nyckelpigor. Och det gör det. En av de gladaste upptäckterna i min nya trädgård var att det fanns ett rejält nässelbestånd vid komposten. Nu vill jag nästan inte skörda de nässlor som växer där eftersom jag vill att beståndet ska växa till sig lite. Om jag upptäcker fjärilsägg bland nässlorna är lyckan gjord!

Ja, kort sagt, monokulturen har redan i utgångspunkten ingen lockelse för mig, eftersom den inte svarar mot det som gör att jag är intresserad av trädgård från början. Man kan förstås ha andra drivkrafter för sitt trädgårdsintresse, men det är dessa drivkrafter jag inte riktigt förstår. smile.gif Är drivkraften att det ska vara stilrent och snyggt, helt enkelt?

Därmed inte sagt att jag vill ha oordning och kaos; jag är ingen hippie i trädgården. Trädgården är för mig en ordnad natur, där jag hjälper fram det som är svagt och håller efter det som har tendens att ta över. Men där grunden är naturens egen mångfald; jag är så att säga medhjälpare, inte härskare.
Gossen Ruda
Jag vill ha en välansad gräsmatta för att binda ihop rabatterna med blommor men utanför frodas en mer vildvuxen del där jag har allt det du nämner, utom tusenskönor, men en massa andra växter som får växa fritt. Utom kirskålen, den är fredlös överallt. Var sak på sin plats. Att kalla en gräsmatta en monokultur vet jag inte om jag håller med om, där finns flera olika arter gräs. Den enda monokulturen jag har kallas för potatisland.
KatteLatte
Är också av den åsikten att i gräsmattan skall det vara gräs, och ingenting annat. i alla fall i min gräsmatta. coolgleam.gif

Stroller Kombi har jag inte använt på många år.

Jag har kvar ett enda ställe fär det förekommer vitklöver, men det blir mindre och mindre.

Min gräsmatta utsätts för behandlingen "klippas varannan dag", med de biverningar dett för med sig map behov av gödning och vattning. Ogräset försvinner manuellt med hjälp av ogräsjärn.

Anledningen att jag har utvecklat den nojan är just efter att barfota ha trampat på hunlor 2 år i rad. Inget att rekommendera. Och vitklöver drar till sig humlor.

Klipper man tillräckligt ofta hinner klövern sätta färre blommor.
Gossen Ruda
Jo, gräs är nästan det det enda som överlever ständig kraftig nerklippning eftersom all tillväxt sker från bladbasen. Kombinerar man detta med ogräsrensning vinner man till slut. Jag har dock svårt med detta när jag oftast bara är i sommarstugan på helgerna. Vitklöver hinner växa en bra bit på en arbetsvecka.
Tulipanaros
Jag ska ge mig nu, men det är nog där vår olika inställning till trädgårdsodling blir synlig: min ambition är nog inte att "vinna", utan att samarbeta. Lycka till med era gräsmattor! smile.gif
Gossen Ruda
En bild säger mer än tusen ord så här kommer 2 bilder, blir det mer än 2000 ord eller i miljon? biggrin.gif Tagna vid sommarstugan åt var sitt håll och som illustrerar vad jag vill ha sagt. Innerst är den kultiverade trädgården med en grön GRÄSmatta som inramas av välansade rabatter, är det meningen. Utanför lite mer vildväxande med blommor i gräset som sen blir mer vilt för att övergå i skogen runtom utanför staketet.

smuleborg
Smakfullt. Kontrast, spänning. Fin genomtänkt idé.
Tulipanaros
Vackert! Vad har du för kant som avgränsar gräset och rabatten -- sten, eller betong, eller något annat?
Gossen Ruda
CITAT (Tulipanaros @ 02-05-2011, 20:34) *
Vackert! Vad har du för kant som avgränsar gräset och rabatten -- sten, eller betong, eller något annat?

Tack. Det är kantstenar i betong. Ser kanske lite stelt ut men det märks inte när det är uppvuxet. Jag har alltid haft problem med att stenarna fryser upp och rör på sig pga av mycket vatten i marken och har testat olika metoder. Det som har funkat perfekt denna vinter är utgrävning ner till 40 cm djup och sen fyllt på med stenkross 0/16. Inte en rörelse, det är underarbetet som ger resultat. Det är den svängda kanten som syns på nedre bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon