Full version: Citron/Citronsyra?
GrönMorot
Hej!

Här hemma i trädgården finns det en del bärbuskar! Så förra året bestämde jag mig för att koka saft på bären då det blev sådant överflöd och onödigt slängande! Jag gjorde blandannat en Blåbär och Björnbärssaft, som jag tyckte blev alldeles för "trökig" jag ville ha mer syra i den, då tänker jag på citron som smaktillsats... Men vilken form av citron !?
    #1 Vanlig enkel citron
    #2 Färdigpressad på flaska.
    #3 Citronsyra.

Eller har ni något annat tips om vad man kan ha som syratillsats?
Tack på förhand! //GrönMorot =)
Gåsis
Jag är inte säker, men både blåbär och björnbär är ju ganska smaksvaga bär. Vill du förstärka smaken eller kicka till det? Citron - jag föreslår citronsyra eftersom kokt citron mest blir söt (och god).Men varför inte prova med rabarber eller lingon. Syra men inte så dominerade smak. Blir den för mesig tillsätt bara lite citronsyra i dom flaskor du öppnar. Vill du kicka till det kanske en näve svartvinbär eller hallon. Som sagt, det här är inget jag provat utan bara "försök".
GrönMorot
CITAT (Gåsis @ 27-04-2011, 20:29) *
Jag är inte säker, men både blåbär och björnbär är ju ganska smaksvaga bär. Vill du förstärka smaken eller kicka till det? Citron - jag föreslår citronsyra eftersom kokt citron mest blir söt (och god).Men varför inte prova med rabarber eller lingon. Syra men inte så dominerade smak. Blir den för mesig tillsätt bara lite citronsyra i dom flaskor du öppnar. Vill du kicka till det kanske en näve svartvinbär eller hallon. Som sagt, det här är inget jag provat utan bara "försök".

Båda... tongue.gif Det blir just Mesigt! Vill förstärka smaken, men kanske att jag blandar med röda vinbär... :-) Ville ha en lite annorlunda saft som var "renrasig" saft utan utfyll, om du förstår hur jag menar... Men som du säger så går det ju att prova! Har ju bara gjort EN gång och EN flaska... Så ska testa med dem frysta ären jag har så får vi se. Tack för hjälpen! :-)
Peztis
Håller med om rabarber. Den i sig ger en rätt trist saft men tillsammans med annat blir det bättre!

Jag gjorde en saft på rabarber, citron och kanel som blev jättegod!

Fläder kan också förhöja smaken! Men då får du nog vänta ca en månad till.

Om användandet av citron så hade jag använt riktiga citroner. Att hälla färdigpressad citron känns halvdant och citronsyra är mer i koserveringssyfte i min värld.
GrönMorot
CITAT (Peztis @ 29-04-2011, 19:18) *
Håller med om rabarber. Den i sig ger en rätt trist saft men tillsammans med annat blir det bättre!

Jag gjorde en saft på rabarber, citron och kanel som blev jättegod!

Fläder kan också förhöja smaken! Men då får du nog vänta ca en månad till.

Om användandet av citron så hade jag använt riktiga citroner. Att hälla färdigpressad citron känns halvdant och citronsyra är mer i koserveringssyfte i min värld.

Okej, tack! :-)
Jag gillar inte riktigt rabarbern mer än i färskt "stadie" whist.gif men då har jag i alla fall fler alternativa användningsområden. Fläder har vi också, dock en stickling, så troligtvis blir det ingen användnig av den fören om ca 2 år...!

Jag ska testa mig fram så får ja la se. Tack så jätte mycket! :-)
KRT
Tänk på att bären har mer smak ju torrare det varit!

Citronsyra är väl främst för konservering snarare än smak.
Vill man ha syra är dey nog bättre att tillsätta citroner eller färskpressad citronsaft.
Peztis
Ett tips till!

Jag har blivit helt vaniljfrälst de senaste åren och det är supergott att koka med en vaniljstång!
GrönMorot
Tack återigen för alla tips!
Jaa, kanske att Citronsyra är till för konservering. Jag vet inte säkert... :-/

Om jag gör en ren krusbärssaft, ska jag testa det! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon