Dava
HEj!

Denna vecka säljer Netto fruktträd för 99 kr. De har Persikor (red haven), körsbär (brut), aprikos och äpple (granny smith).

Min första tanke var att alla dessa sorter verkligen inte är något för Sverige, men persikoträdet är ändå lite lockande, vi har nämnligen pratat om att skaffa ett fruktträd till en solig södervägg vid vårt hus.

De ser hemskt torra och döda ut, inga skott som ser ut att vilja komma igång så jag frågade om man kunde få någon garanti på att de tog sig. Vilket man inte kunde av tanten som satt i kassan, men jag tänker att man kanske kan få det av chefen.

I vilket fall, tror ni att det är något att satsa på? 99 kr är ju inte mycket pengar för ett fruktträd, men för en död gren är det ju det.

Värt att nämna är också att det bara är en enda pinne, alltså inga grenar alls, inte ens antydningar till att de vill grena sig. Är det ett varingstecken?
Cilla
CITAT (Dava @ 27-04-2011, 18:18) *
Värt att nämna är också att det bara är en enda pinne, alltså inga grenar alls, inte ens antydningar till att de vill grena sig. Är det ett varingstecken?

Nej, det är inget varningstecken, det är tecken på att det är ett purungt träd. Gäller att se att det inte är en stickling som bara satts ned och inte hunnit rota sig.

Ser du en liten knöl nere vid stambasen så är trädet ympat, vilket borde vara ett gott tecken. Red Haven på egen rot vet jag inte om den kan klara svenskt klimat. Sorten Frost vet jag kan göra det. Äpplet Granny Smith brukar man inte odla i Sverige för att det inte anses härdigt.

Kanske är problemet med denna utförsäljning att man tagit in något parti som egentligen skulle någon annan stans. Sorterna kan säkert klara sig i växthus som regleras på vintern eller i Skåne, men tveksamt i övriga landet.
Dava
Okej. Är fortfarande lite sugen då de fått in nya träd idag (som dock ser lika döda ut).
Dessa är dock lite mer grenade, men roten är inplastad så det går inte att se om de är ympade.

Bor i skåne, men har en hemskt liten trädgård så jag vill inte plantera något som inte tar sig... men tack för kommentarerna!
Huggorm
Har man en lite trädgård och kanske bara plats för ett fruktträd så bör man inte satsa på något sådant. Du får ett bra fruktträd på en plantskola för 3-400kr. Vad spelar väll ett par hundralappar för roll om skillnaden är ett träd som trivs och ger fin frukt i stället för ett som kanske fryser sönder på vintrarna och bara hinner producera kart innan vintern kommer?
Gunilla T
När det gäller trädgård så finns det sällan något som är billigt och bra, vare sig jord eller växter. Jag skulle aldrig köpa växter på Netto eller Lidl eller någon annan matbutik.

Om man säljer träd eller buskar för 99 kr är det något som är fel. Plantan kanske inte är rotad öht för det man betalar för i plantskolor är flera års skötsel och lagring av växter tills de vuxit upp till den storlek så de blir säljbara.

Alltå - dessa små pinnar har inte kostat någon omsorg alls och kanske klarar de sig men sannolikheten är inte stor. Dessutom brukar de vara kontant felmärkta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon