Full version: Gubbe som gubbe?
La Fleur
Är det någon skillnad på "ampeljordgubbar" och vanliga jordgubsplantor?

Ska ha några gubbar i kruka/ampel och undrar vilka jag bör köpa.
merlin68
Jag har en sort som heter Florian. Köpte min modersplanta i Estland men nu finns den här:

http://www.froer.nu/product/15400490/jordg...rian-f1-hybrid/

Finns nog att köpa som planta numera, då jag köpte den var den ny. Den har dessutom supersnygga rosablommor. Revar av sig tummenupp.gif Vinterhärdig här i zon 3-4.
La Fleur
CITAT (merlin68 @ 27-04-2011, 18:40) *
Jag har en sort som heter Florian. Köpte min modersplanta i Estland men nu finns den här:

http://www.froer.nu/product/15400490/jordg...rian-f1-hybrid/

Finns nog att köpa som planta numera, då jag köpte den var den ny. Den har dessutom supersnygga rosablommor. Revar av sig tummenupp.gif Vinterhärdig här i zon 3-4.

Den ska jag hålla utkik efter! Har inte sått något alls till min balkong i år (alla fönster är upptagna av olika passiflora sådder) så jag måste köpa plantor.

Du skriver "reva av sig". Är det den egenskapen som gör att plantan liksom hänger i en ampel? Hittar jag inte Florian så är det en sort som revar av sig jag ska leta efter i så fall smile.gif
merlin68
Nja de flesta jordgubbarna revar av sig. Vissa smultron som den gamla sorten Preussen får inga revor utan förökas genom delning. Ampeljordgubbarna ger frukt hela säsongen och revorna kan blomma och ge bär samma år. Många "vanliga" jordgubbar ger frukt under en begränsad tid men även där finns remonterande/återblommande sorter.
Jag planterar mina ampeljordgubbar även i rabatten:)
La Fleur
CITAT (merlin68 @ 27-04-2011, 22:13) *
Nja de flesta jordgubbarna revar av sig. Vissa smultron som den gamla sorten Preussen får inga revor utan förökas genom delning. Ampeljordgubbarna ger frukt hela säsongen och revorna kan blomma och ge bär samma år. Många "vanliga" jordgubbar ger frukt under en begränsad tid men även där finns remonterande/återblommande sorter.
Jag planterar mina ampeljordgubbar även i rabatten:)

Ahaa, men nu börjar jag nog fatta! smile.gif

Hihi så länge det blir gubbar så är väl alla sätt bra wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon