Full version: Hosta i sol?
La Fleur
Tjingeling!

Jag älskar blåbladiga Funkior och hade gärna velat ha en i kruka på min balkong i söderläge.

Läste någonstans att vissa gulbladiga Funkior kan trivas i soligt läge, men att blåbladiga måste ha skugga. Men på ett annat ställe står det att Hosta Halcyon trivs bra med sol. Men den är ju blåbladig... Förvirrningen är total g.gif

Gillar inte de gulbladiga. Blåa eller tvåfärgade gillar jag.
Kan jag köpa min favvo Halcyon eller bränns den sönder i solen/ändrar färg?

Jag kan nog se till att den står i viss skugga eftersom jag har många växter och krukor på min balkong, men helt kan jag nog inte skona den från solens strålar.
Bassam
Hej

Funkia trivs på olika klimaten:

1 VIT och BLÅ och Gråfärgade trivs i halvskugga .

2 Men GUL i bladen trivs i solen .

H:Bassam
kerstin z5-6
vad är soligt läge? 4 , 8 , 12 tim sol? lägre antal timmar desto bättre för hostan och helst inte stekande hett.
Kan på balkong avhjälpas med parasoll tex
La Fleur
CITAT (Bassam @ 27-04-2011, 20:17) *
Hej

Funkia trivs på olika klimaten:

1 VIT och BLÅ och Gråfärgade trivs i halvskugga .

2 Men GUL i bladen trivs i solen .

Blä, gul vill jag ju inte ha sad.gif Men tack för svaret smile.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 27-04-2011, 20:45) *
vad är soligt läge? 4 , 8 , 12 tim sol? lägre antal timmar desto bättre för hostan och helst inte stekande hett.
Kan på balkong avhjälpas med parasoll tex

Tyvärr är det sol från middag tills solen går ner. Men jag ska klura lite på något solskydd åt den. Vill inte köpa en gul. Blå hade passat så fint eftersm jag har ett tema som går i rosa, lila, silver och vitt.
Crazy4Flowers
Han menade inte gul utan att det är gult i bladen tex kanterna eller mitten.
Det kan gå mycket bra att sätta dom i full sol, men man måste se till att dom inte torkar ut. Jag har några i full sol och det går fint.
De två jag har i full sol sedan ett par år tillbaka är Mamma Mia och Veronica Lake

Kika på tex hostaparadise finns massor som klarar sol.
Finns många med vita kanter som klarar sol bra.
La Fleur
CITAT (Crazy4Flowers @ 27-04-2011, 23:14) *
Han menade inte gul utan att det är gult i bladen tex kanterna eller mitten.
Det kan gå mycket bra att sätta dom i full sol, men man måste se till att dom inte torkar ut. Jag har några i full sol och det går fint.
De två jag har i full sol sedan ett par år tillbaka är Mamma Mia och Veronica Lake

Kika på tex hostaparadise finns massor som klarar sol.
Finns många med vita kanter som klarar sol bra.

Nej det menar inte jag heller smile.gif Gillar helt enkelt inte gult alls. Har Daggkåpa tex men knipsar av blommorna bara för att de är gula trots att de är så oansenliga tongue.gif Vitt kan jag stå ut med. Men kan jag inte ha blåbladiga så tror jag att jag struntar i det helt. Får se om jag kommer över en billigt så kanske jag vågar testa en blå ändå och skuggar den bäst jag kan wink.gif
Crazy4Flowers
Jag har ingen Halcyon själv men har sett den odlas i full sol och den var då fin.
Bassam
Hel

Soliga är minst 8 timmar på dag.

La Fleur
CITAT (Crazy4Flowers @ 28-04-2011, 22:36) *
Jag har ingen Halcyon själv men har sett den odlas i full sol och den var då fin.

Tjohoo då ger jag det ett försök! biggrin.gif Odlar bara i krukor på min balkong och älskar att blanda både perenner och ettåringar. Idag införskaffade jag en japansk akleja som är sååå söt i en betongkrukar med silverhjärta på och en daggkåpa som är skitsnygg lite i bakgrunden i en stor fyrkantig svart kruka. En lavendel köpte jag också som ska ner i balja med en rosa ros wub.gif

CITAT (Bassam @ 28-04-2011, 23:09) *
Hel

Soliga är minst 8 timmar på dag.

Hej Bassam!

Jahaa. Men då klarar jag mig nog precis. Dessutom har jag många krukor stående så jag kan säkert sätta funkian lite bakom och på så sätt skona den från den värsta solen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon