Steensteen
Hej!
Jag har sått lite chilikärnor(2 krukor) och citronkärnor(3 krukor) och nu har de börjat titta upp och är ungefär 5 cm stora.

När ska jag plantera om i blomjord?(Just nu står de i såjord)
Går det att plantera flera chiliplantor i samma kruka och få en liten "chili-skog"?
Jag läste att chili ska planteras om flera gånger och inte i en stor kruka direkt, gäller det för citron också?

Något annat jag bör tänka på?

[attachment=60120:citron.jpg]
Citron
[attachment=60119:chili.jpg]
Chili
Peztis
Chiliplantorna bör du omskola nu en och en, inte en skog. biggrin.gif Du kan stoppa ned dem lite längre ned i jorden så att hjärtbladen (de två som sitter nederst) ligger på jordytan. Då får du en lite stadigare planta.

Citrusarna behöver lite mer tid på sig.

Man brukar säga att när karaktärsbladen (de som kommer efter hjärtbladen och som ser ut som bladen "ska" göra) har kommit så är det dags att skola om.
Evalina21
Hej! Du kan gott plantera om i vanlig blomjord (i alla fall när det gäller chilisarna som jag har erfarenhet av).

Jag brukar "fuska" lite när jag sår fröna på våren och fylla krukorna till drygt hälften med vanlig blomjord och fylla på med såjord. Fröna hamnar ju i sårjorden först ett tag så det går bra sedan när dom vuxit lite så kommer dom ner till blomjorden. Det har gått bra för mig i alla år i alla fall när det gäller tomater och chili.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon