Full version: Svullna anklar !
Motti
I går tyckte jag mina fötter kändes konstiga så jag tog en titt på dom,milde tid mina ankelknölar var jättesvullna ja de syntes inte alls !undrar om det kunde vara värmen som gjort dom så svullna ? i dag var de i alla fall normala igen som tur var.Man undrar ju var det berodde på ,någon som har en aning ?
Vippan
CITAT (Motti @ 27-04-2011, 21:34) *
I går tyckte jag mina fötter kändes konstiga så jag tog en titt på dom,milde tid mina ankelknölar var jättesvullna ja de syntes inte alls !undrar om det kunde vara värmen som gjort dom så svullna ? i dag var de i alla fall normala igen som tur var.Man undrar ju var det berodde på ,någon som har en aning ?

Har du möjligtvis några hjärtproblem Motti och har du kollat ditt blodtryck på sista tiden?
*Stintan*
Kan vara dålig blodcirkulation. Rökare och överviktiga drabbas ofta av detta men även andra. Det är vätska som ansamlas. Det är bra att ha fötterna högt (ovanför hjärtat) när man sitter eller ligger. Man ska dricka mycket vatten även om det låter konstigt och så kan stödstrumpor vara bra. Det kan vara besvärligare när det är varmt ja.
netha
CITAT (Motti @ 27-04-2011, 21:34) *

Svullna anklar/vader ska man som rökare inte negligera. Även om svullnaden är så liten att du knappt lagt märke till den ... mer än att du känt lite obehag som sveda el tryck i ankel/vad (inte alltid i bägge benen)
Då kan det handla om Hjärtsvikt och du behöver medicinering för detta.
KRT
Du kanske stod mycket i går? Kombinationen av att stå stilla och värme kan ge ödem (svullnad) i fötterna.
Om det återkommer bör du söka läkare omgående, det kan också vara ett första symptom på högt blodtryck eller sviktande hjärta (även om det är mindre troligt).

Ödem i fötterna beror på att blodet ansamlas där (av något skäl, kan variera) och vätska trycks ut ur kärlen. Denna vätska resorberas vanligen under natten nör man ligger ner och blodet lättare flödar upp ur fötterna.
Vippan
Ja och om det skulle visa sig vara hjärtsvikt ska man ta det försiktigt med vätskeintaget,eftersom hjärtats pumpfunktion är nedsatt,det brukar vara en rekommendation på 1500 ml vätska om dagen.Sök läkare för en utredning om det kommer tillbaka.
netha
CITAT (Vippan @ 27-04-2011, 22:19) *
Ja och om det skulle visa sig vara hjärtsvikt ska man ta det försiktigt med vätskeintaget,eftersom hjärtats pumpfunktion är nedsatt,det brukar vara en rekommendation på 1500 ml vätska om dagen.Sök läkare för en utredning om det kommer tillbaka.

Precis! Men den infon ... ang vätskemängd ... den får man (fick iaf jag) leta fram själv ... och det efter flera års medicinerande och ständigt vattendrickande pga törstkänsla ... nu har jag lärt mig att oftast bara skölja munnen med en klunk. smile.gif
Vippan
CITAT (netha @ 27-04-2011, 22:24) *
Precis! Men den infon ... ang vätskemängd ... den får man (fick iaf jag) leta fram själv ... och det efter flera års medicinerande och ständigt vattendrickande pga törstkänsla ... nu har jag lärt mig att oftast bara skölja munnen med en klunk. smile.gif

Det brukar läkarna eller en svikt sjuksköterska informera om,sen är det väldigt viktigt att sviktpatienterna kollar sin dagliga vikt,för att kunna styra sin medicinering av diuretika.
netha
CITAT (Vippan @ 27-04-2011, 22:26) *
Det brukar läkarna eller en svikt sjuksköterska informera om,sen är det väldigt viktigt att sviktpatienterna kollar sin dagliga vikt,för att kunna styra sin medicinering av diuretika.

Hur menar du här? Ändrar du dosering beroende på vikt ... eller?
Jag kollar vikt 1ggr/vecka ... har stadig medicinering/dos/dag. Förändring/minskning till halvdos ger 1/2 kg viktuppgång/dygn.
Motti
Jo jag har haft problem med högt blodtryck och fått byta blodtrycks medecin fyra gånger på tre år ,nu äter jag två sorter den ena ska visst lugna hjätat lite också.Sist jag hade så svullna anklar var efter resan hem från Turkiet för fyra år sedan.Jo jag är orolig och återkommer det så får jag söka för det,har ju väldigt mycket värk i benen och har så haft i flera år vilket jag påpekat för mina läkare .Skulle tillbaks i juli och ta ett nytt blodtryck då min läkare ska vara här ett par veckor annars bor hon i Spanien ,men jag kanske får ta det lite fortare,synd bara för hon är så himmla bra så jag vill gärna ha henne.Kan ju också vara värmen som stökar till det ?
Vippan
CITAT (netha @ 27-04-2011, 22:39) *
Hur menar du här? Ändrar du dosering beroende på vikt ... eller?
Jag kollar vikt 1ggr/vecka ... har stadig medicinering/dos/dag. Förändring/minskning till halvdos ger 1/2 kg viktuppgång/dygn.

Jag har inte svikt själv men har jobbat en del med sviktpatienter,och dom rekommenderas att kolla sin vikt och vid viktuppgång så kan dom ta vid behovsdiuretika som ska finnas på medlistan,det var så jag menade Netha
netha
CITAT (Vippan @ 27-04-2011, 22:43) *
Jag har inte svikt själv men har jobbat en del med sviktpatienter,och dom rekommenderas att kolla sin vikt och vid viktuppgång så kan dom ta vid behovsdiuretika som ska finnas på medlistan,det var så jag menade Netha

OK ... har syrra sjuksköterska som tar "vid behov" ... men så har hon inte heller hjärtsvikt.
Motti
Hjärtsvikt har jag inte vad jag vet men läkarna har haft problem med att ge mig rätt blodtrycksmedicin .Har inte märkt att jag skulle ha problem annars .
kerstin z5-6
Gå till läkare omedlebart.. NU!
Cacki
Visserligen behöver ju inte benödem tyda på hjärtsvikt utan kan också bero på venös insufficiens i benen. Klaffarna i venerna kanske inte funkar riktigt som dom ska och då kanske inte blodet orkar upp mot hjärtat igen och vätskan tränger ut i vävnaderna istället. Har du t.e.x problem med åderbråck så kan det vara en orsak.
Men eftersom du har haft problem med din blodtrycksmedicin och att symtomet verkar vara ganska hastigt påkommet så tycker jag också att du absolut ska kontakta läkare så snart som möjligt.
netha
CITAT (Cacki @ 27-04-2011, 23:16) *
Visserligen behöver ju inte benödem tyda på hjärtsvikt utan kan också bero på venös insufficiens i benen. Klaffarna i venerna kanske inte funkar riktigt som dom ska och då kanske inte blodet orkar upp mot hjärtat igen och vätskan tränger ut i vävnaderna istället. Har du t.e.x problem med åderbråck så kan det vara en orsak.
Men eftersom du har haft problem med din blodtrycksmedicin och detta verkar vara ett hastigt påkommet symtom så tycker jag också att du absolut ska kontakta läkare så snart som möjligt.

tummenupp.gif
Motti
Får jag tillbaks det nu till helgen så ska jag ta kontakt med Läkarhuset på måndag,förstår att det inte är okej om det återkommer flera gånger.Kan ju vara en engångsgrej också av väme allergi insektsbet eller annat,behöver inte alls vara problem med hjärtat ju .Men jag ska ha koll .
Tack för all omtanke thanks.gif

Mvh Motti
Monica M zon 4
Jag säger som Kerstin! Gå till läkare - NU. Att ställa diagnos via forumet är omöjligt.

Och KRÄV att du får göra ett EKG. Eller ett ultraljud. Nöj dig inte med att dom tar blodtrycket. Mitt blodtryck är perfekt men jag har ett hjärta som är jättedåligt. Hade dom gjort EKG på mig för 10 år sedan hade jag sluppit mycket elände och inte varit i så dåligt skick som jag är nu.
Meriona
Motti, den första blodtrycksmedicinen jag ordinerades fick jag såna svullna anklar av att jag knappt kunde gå, än mindre få på mig ett par strumpor. Den hette Metaprolol och det var tydligen en väldigt vanlig bieffekt på den att man fick vätskeansamlingar. Det är inte den du har?

Motti
Jag äter Atenolol och Amlodipin !de har byt blodtrycksmedecin fyra gånger på mig,sista läkaren sa att jag troligtvis fått fel blodtrycksmedicin innan och byte till de jag nämt.Sista åren har jag haft mycket värk i mina ben så jag har fått ta verktabletter i stort set varge dag mest Alvedon men även Ipren när det varit för jäkligt.Viket fall så ska jag ringa nästa vecka och kolla upp blodtrycket igen och be dom ta ett EKG också.Just nu är mina anklar normala .
ninnisky
CITAT (Motti @ 29-04-2011, 20:01) *
Jag äter Atenolol och Amlodipin !de har byt blodtrycksmedecin fyra gånger på mig,sista läkaren sa att jag troligtvis fått fel blodtrycksmedicin innan och byte till de jag nämt.Sista åren har jag haft mycket värk i mina ben så jag har fått ta verktabletter i stort set varge dag mest Alvedon men även Ipren när det varit för jäkligt.Viket fall så ska jag ringa nästa vecka och kolla upp blodtrycket igen och be dom ta ett EKG också.Just nu är mina anklar normala .

Varför inte köpa en blodtrycksmätare och hålla koll på läget själv?
Motti
Har faktiskt funderat på det har inte blivit av,men man kan inte enbart förlita sig på en blodtrycksmätare därför tycker jag det är bättre att söka läkare ,kan finnas många orsaker till högt blodtryck,själv känner jag när det inte är bra man blir yr trött och hjärtat dunkar så fort man annstränger sig mer än vanligt,när det gäller blodtryck osv så tycker jag inte man ska vara sin egen doktor det kan förvära blodtrycket om man jämt ska ta det i tid och otid,blir man stressad eller orolig så går det upp automatiskt.
ninnisky
CITAT (Motti @ 29-04-2011, 20:41) *
Har faktiskt funderat på det har inte blivit av,men man kan inte enbart förlita sig på en blodtrycksmätare därför tycker jag det är bättre att söka läkare ,kan finnas många orsaker till högt blodtryck,själv känner jag när det inte är bra man blir yr trött och hjärtat dunkar så fort man annstränger sig mer än vanligt,när det gäller blodtryck osv så tycker jag inte man ska vara sin egen doktor det kan förvära blodtrycket om man jämt ska ta det i tid och otid,blir man stressad eller orolig så går det upp automatiskt.

Vem har sagt att du ska ta det i tid och otid?
Motti
Ingen !men har man en blodtrycksmätare så blir det nog i tid o otid kanske .
Meriona
CITAT (Meriona @ 28-04-2011, 13:07) *
Motti, den första blodtrycksmedicinen jag ordinerades fick jag såna svullna anklar av att jag knappt kunde gå, än mindre få på mig ett par strumpor. Den hette Metaprolol och det var tydligen en väldigt vanlig bieffekt på den att man fick vätskeansamlingar. Det är inte den du har?

Här måste jag rätta mig själv, jag rotade i medicinlådan. Det är Amlodipin som jag fick de svullna vaderna av, Motti, så det förvånar mig inte alls att/om du drabbats också. Metaprolol skulle jag fått först, men det var nåt med den som gjorde att den byttes ut. Nu har jag Losartan och har inga biverkningar alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon