|
Var en gubbe här och sålde Fågelholkar vid dörren köppte två för 100 kr satte upp dom på garaget en bit under noken väldigt skyddat där ,har inte set några "hyresgäster " än ,är det för att holkarna är för nya ?måste de liksom mogna till och åldras innan de föredras.
Huggorm
27-04-2011, 20:52
CITAT (Motti @ 27-04-2011, 21:43)  Var en gubbe här och sålde Fågelholkar vid dörren köppte två för 100 kr satte upp dom på garaget en bit under noken väldigt skyddat där ,har inte set några "hyresgäster " än ,är det för att holkarna är för nya ?måste de liksom mogna till och åldras innan de föredras. Fåglar är skapta för att bo i ihåliga träd. Färskt trä signalerar instabila träd, så de vill helst ha lite väderbitet trä. Vissa fåglar, som exempelvis svartvita flugsnapparen, är däremot inte så noga med sånt. Hur som helst kanske holkarna godkänns längre fram i sommar, när andra kullen skall läggas.
Anade det :)men har för mig att någon sakt att man kan smeta in dom med lite jord osv så de inte ser så "färska" ut.Har i alla fall en Nötväcka som byggt bo på under teglet och vindskivan på Garaget :)Nu hoppas jag på fler hyresgäster framöver,var faktiskt en lite fågel och kollade ena holken i dag tror till och med att det var en Flugsnappare men är inte säker.
GrönAnna
27-04-2011, 22:18
Hur är det, ska man tänka på att öppningen bör vara i ngt visst väderstreck? Har just hängt upp en ny, jag oxå, men funderade på detta då
Huggorm
27-04-2011, 22:45
CITAT (GrönAnna @ 27-04-2011, 23:18)  Hur är det, ska man tänka på att öppningen bör vara i ngt visst väderstreck? Har just hängt upp en ny, jag oxå, men funderade på detta då  Man skall helst undvika att sätta holken i söderläge, eftersom det kan bli för varmt inuti dem när solen ligger på. Sedan finns det kanske vissa fågelarter som föredrar ingångshål i särskilda väderstreck också, eller antingen ut mot öppna områden eller mer skyddat.
PeterDeleter
28-04-2011, 05:58
Hej hopp Också hört det där med nya holkar att dom ska mogna. Men vad jag själv sett nu två år i rad är att dom tagit vid två tillfällen helt splitternya holkar. Även hört dom föredrar att det inte ska vara jämt och hyvlat innuti. Dom flesta jag har är det och dom tar holkarna ändå. Pratade förra året med en ornitolog som hjälpte mig med svar på många frågor jag hade. Att det blir för varmt med holk i söderläge trodde han inte på. Jag undrar iofs fortfarande. Förra året fick vi ungar i webcamholken i söderläge och i skrivande stund har även det lagts ägg i en splitterny holk i söderläge. Motti... Här kan du se nya bebodda holken live. NybyggeHåller tummarna du får bobyggare. Snart dags för flugsnapparna
Christa
28-04-2011, 07:25
CITAT (PeterDeleter @ 28-04-2011, 06:58)  Hej hopp Också hört det där med nya holkar att dom ska mogna. Men vad jag själv sett nu två år i rad är att dom tagit vid två tillfällen helt splitternya holkar. Även hört dom föredrar att det inte ska vara jämt och hyvlat innuti. Dom flesta jag har är det och dom tar holkarna ändå. Pratade förra året med en ornitolog som hjälpte mig med svar på många frågor jag hade. Att det blir för varmt med holk i söderläge trodde han inte på. Jag undrar iofs fortfarande. Förra året fick vi ungar i webcamholken i söderläge och i skrivande stund har även det lagts ägg i en splitterny holk i söderläge. Motti... Här kan du se nya bebodda holken live. NybyggeHåller tummarna du får bobyggare. Snart dags för flugsnapparna  Vilka arter är det du fått i de nya holkarna? När jag satte upp holkar på 80-talet så svabbade jag över dom med lervälling innan jag satte upp dom. Minns dock inte om de blev bebodda första året och jag hade ju ingen osvabbad att jämföra med heller. Gjorde det dock därför att jag hört att man skulle slänga dom i en lerpöl för att de inte skulle se så nya ut. Jag funderar lite på dina holkar på garaget Motti. Det kan ju också bero på hur mycket ni passerar i närheten av holkarna. Alla fåglar är ju inte så orädda så att de vill bo för nära där man går förbi. Grå flugsnappare är dock orädda men jag vet inte om de häckar i holk. Min stuggranne på 80-talet fick två olika år grå flugsnappare i sina hängpelargoner på verandan. Det såg för näpet ut när ungarna tittade ut över krukkanten. Hos en annan granne byggde grå flugsnappare på kanten av hans takräcke som hängde på garageväggen. Han nändes ju inte ta bort det så han fick klara sig utan takräcket tills ungarna var utflugna.
Gunilla T
28-04-2011, 07:46
Vi har satt upp över 50 holkar här under åren och det har aldrig varit någon skillnad mellan gamla och nya. Det man bör vara uppmärksam på när man köper holkar är att väggarna bör vara gjorda av ohyvlat virke. Har sett skräckexempel alltför många ggr ....holkar som är gjorda av glatt material som gör att holken kan bli en dödsfälla för ungarna.
Huggorm
28-04-2011, 07:51
CITAT (Christa @ 28-04-2011, 08:25)  Grå flugsnappare är dock orädda men jag vet inte om de häckar i holk. Min stuggranne på 80-talet fick två olika år grå flugsnappare i sina hängpelargoner på verandan. Det såg för näpet ut när ungarna tittade ut över krukkanten. Jag har läst att de inte häckar i vanliga holkar, de trivs inte med små trånga ingångshål. Däremot kan de häcka i rödhakeholkar, som har ett mycket stort ingångshål
Gunilla T
28-04-2011, 08:10
CITAT (Huggorm @ 28-04-2011, 08:51)  Jag har läst att de inte häckar i vanliga holkar, de trivs inte med små trånga ingångshål. Däremot kan de häcka i rödhakeholkar, som har ett mycket stort ingångshål
malcolm
28-04-2011, 10:40
Min bror påstår också att fåglarna ratar nya holkar men jag satte upp en sprillans ny tidigare i våras och det tog bara en timme innan intresserade hyresgäster visade intresse för den, nu bor det ett blåmespar i den. Ingångshåler är fö. 35 mm.
Myosotis
28-04-2011, 11:16
CITAT (PeterDeleter @ 28-04-2011, 06:58)  ...vad jag själv sett nu två år i rad är att dom tagit vid två tillfällen helt splitternya holkar... Precis. De föredrar ofta de nya, t.ex. svartvit flugsnappare och stare älskar nya holkar. De verkar kunna bedöma hur mycket parasiter där är eller hur stor risken för parasiter är. Sen finns det andra arter som aldrig skulle drömma om att bosätta sig i en ny holk, t.ex. talltitan vill helst själv hacka ut sitt bohål i en murken stubbe men kan tydligen i sällsynta fall flytta in i en gammal holk, särskilt om man har fyllt den med sågspån ända upp som den kan kasta ut. Det blir som vanligt fel när man drar alla arter över en kam. CITAT (PeterDeleter @ 28-04-2011, 06:58)  ...Även hört dom föredrar att det inte ska vara jämt och hyvlat innuti... Det är en helt annan sak. Om insidan av framsidan är riktigt hal kan ungarna ha svårt att ta sig upp när de ska lämna boet. Dock tror jag inte att föräldrarna bedömer den detaljen när de väljer holk.
Gunilla T
28-04-2011, 11:34
CITAT (Myosotis @ 28-04-2011, 12:16)  Det är en helt annan sak. Om insidan av framsidan är riktigt hal kan ungarna ha svårt att ta sig upp när de ska lämna boet. Dock tror jag inte att föräldrarna bedömer den detaljen när de väljer holk. Tack Myo!!! Jag tycker det är så synd när människor vill hjälpa och sätter upp holkar och så kan det bli rena dödsfällan för de små liven. INGA OHYVLADE OCH GLATTA SIDOR PÅ INSIDAN AV HOLKENS VÄGGAR!
Huggorm
28-04-2011, 12:35
Har man bara hyvlat virke kan man såga skåror i träet, det är gjort på några sekunder med kapsågen när man ändå kapar till frontbrädan. 3-4mm djupa kanske, inte tvärs igenom.
Christa
28-04-2011, 16:39
CITAT (Gunilla T @ 28-04-2011, 12:34)  Tack Myo!!! Jag tycker det är så synd när människor vill hjälpa och sätter upp holkar och så kan det bli rena dödsfällan för de små liven.
INGA OHYVLADE OCH GLATTA SIDOR PÅ INSIDAN AV HOLKENS VÄGGAR! Blev det inte ett o för mycket här Gunilla? Jag är inte ute efter att märka ord. Tänkte bara att du nog ville att det skulle bli rätt.
Gunilla T
28-04-2011, 16:49
CITAT (Christa @ 28-04-2011, 17:39)  Blev det inte ett o för mycket här Gunilla? Jag är inte ute efter att märka ord. Tänkte bara att du nog ville att det skulle bli rätt. Jamenvisst...så tokigt det blev - inga hyvlade bräder skall det vara - tack Christa!
sparvuggla
29-04-2011, 17:43
CITAT (Motti @ 27-04-2011, 21:43)  Var en gubbe här och sålde Fågelholkar vid dörren köppte två för 100 kr satte upp dom på garaget en bit under noken väldigt skyddat där ,har inte set några "hyresgäster " än ,är det för att holkarna är för nya ?måste de liksom mogna till och åldras innan de föredras. Fåglarna väljer sina holkar redan i februari-mars, så antagligen var du ute för sent bara. Du får garanterad boende i dom nästa år, kanske senare i år också om du har tur, när dom häckar andra gången.
Myosotis
29-04-2011, 18:58
CITAT (sparvuggla @ 29-04-2011, 18:43)  Fåglarna Stannfåglarna ja. Sv-flugsnapparen har precis kommit och uppskattar som sagt nya holkar, alternativt kasta den ut ett mespar som då behöver en ny holk.
PeterDeleter
29-04-2011, 20:19
Myo.... Strålande sagt, det kommer flyttfåglar som önskar boende nu i skrivande stund.
Men, många flygsnappare går åt då dom som har boet försvarar detta gör det med hull och hår. Blåmesar tex. kan ta "kål" på flugsnapparen. Sett detta men bara att Googla så kan ni finna :-)
Den sidan garaget vi satte upp dom på är i stort set ostörd !de har morgon sol och kvälls sol där väldigt skyddat läge svårt för både Hackspeten och Ekorren att ta sig dit.När jag var barn reparerade jag två fågelholkar målade dom gulokra och illgöna och spikade upp dom på verkstan på landet ,min mormor sa att där kommer inga fåglar att sätta bo knappt en vecka efter så hade båda holkarna hyresgäster så inget är självklart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|