Full version: Rabarber
Göran Carlsson, Odla.nu
Rabarbersmälta är gott till vaniljglass. Lägg färska (gärna späda) rabarber i bitar i en kastrull med socker efter smak (ska bli sött). Värm på svag temperatur tills rabarberna "smält". Ingen vätska behöver tillsättas. Den kommer från rabarberna. Serveras varm till exv hemlagad vaniljglass.

Rabarbersmältan kan man även ha som tillsats i glassmeten och göra rabarberglass.

Rabarbersoppa är ett underbart minne från min barndom. Den ska serveras kylskåpskall, utomhus en varm sommardag. Det är ungefär som rabarbersmälta fast man tillsätter vatten och inte fullt så mycket socker.

Pajer finns i många varianter.

Favorit 1:
Rabarber i bitar i en djup form. Strö över socker efter smak. Strö över mjöl och havregryn i lika delar så att det täcker. Hyvla smör eller margarin över så att det täcker. Strö lite socker överst. Grädda tills fyllningen bubblar och kripig yta.

Favorit 2:
Förgräddad skal med höga kanter. Gärna med mald mandel i. Lägg i rabarber i bitar och strö över socker efter smak + lite potatismjöl. Blanda en burk Kesella med citronsaft och 2 äggulor. Häll över rabarberna. Grädda tills fin färg. (Använd inte form med löstagbar botten - skalet kan vara svårt att få tätt och rabarber är blöta.)

En annan grej är att blanda rabarberna med jordgubbar, oavsett paj. Kanel är en annan variant. Men jag har inte testat kanel OCH jordgubbar.
Stintan
Jag brukar göra rabarber- och jordgubbssylt blandat och smaksätta med lite vaniljsocker. F.ö. gör jag efter jordgubbsreceptet. Det brukar inte finnas några recept på enbart rabarbersylt.
Barnbarnen älskar den här sylten.
Biggan_
Oj, vad snålvattnet rinner till nu då! tongue.gif
Själv brukar jag göra Toscarabarber. Rabarber i bitar i en form blandat med socker (inte för mycket, det går att smaka av senare), strö över lite potatismjöl, sätt in i medelvarm ugn tills rabarbern smält, Gör under tiden en toscasmet så här:
Blanda samman i en kastrull
100 gr smör eller margarin
1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
2 påsar mandelspån à 35 gr
eller 1½ dl (ca 100gr) skållad, skalad, hackad sötmandel
( jag har använt hackad sötmandel utan att skålla och skala och det har smakat utmärkt det också)
Värm massan under försiktig omrörning på svag värme tills alltsammans blandat sig och tjocknat lite.
Ta ut rabarbern när den är helt mjuk och smaka av med mer socker om det behövs. Öka ugnsvärmen något. Bred toscasmeten över rabarbern och in i ugnen tills toscaglasyren blir gyllene och lite knäckig.
Godast lite ljummen med vaniljglass, vaniljsås eller vispad grädde.
Jag har provat att pudra kanel över rabarbern innan jag brer på toscan, och det är också gott.
Är man många kan man göra i braspannan och då brukar det bli lagom att göra fyra-fem satser toscasmet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon