La Fleur
Usch vad ruggigt vackra Hoyor det finns! Är helt kär och vill ha en massa sorter, men har inte råd. Pengarna går till att fixa iordning vår balkong och snart är jag arbetslös. Känns inte som om jag kan handla loss på massa krukväxter då no.gif

Tittar lite på sticklingar. Många lite billigare men häftiga sorter är orotade. Brukar Hoya vara svårrotade? Hur går man bäst till väga? Vatten? Jord? Rotningshormoner?

Macgillivrayi, Archiboldiana, sp PNG SV 441, cinnamomifolia var., mörkröd pubicalyx, onychoides, parasitica "Lao", curtisii, ja listan kan göras lång. Men vad jag saknar är en bra sida om hur man sköter dess och hur länge man brukar få vänta tills de blommar. Om de får rätt skötsel så klart.
Vet någon en bra sida jag kan läsa mer om Hoyorna?

FIck överta svärmors halvdöda Hoya för två månader sedan. Nu har den återupplivats och håller på att ta sig ut genom fönstret. Är nog en Carnosa, fin men inte så spännande direkt...
emmas matte
sök på hoya på datorn,. Svenska Hoya sällskapet har bra information, Sticklingar brukar inte vara svår-rotade bara att sätta i vatten och vänta på att rötter kommer, är ingen expert men har en del hoyor. Pova H. lacunosa, enkel och doftar underbart. den är inte så svår att få i blom, men det är bättre att kolla på Hoyasidor på nätet , där finns många mycket kunniga Hoyamänniskor. Välkommen i Hoyaträsket, det är svårt att ta sej ur det. smile.gif, men man trivs rätt bra där.
La Fleur
CITAT (emmas matte @ 27-04-2011, 23:58) *
sök på hoya på datorn,. Svenska Hoya sällskapet har bra information, Sticklingar brukar inte vara svår-rotade bara att sätta i vatten och vänta på att rötter kommer, är ingen expert men har en del hoyor. Pova H. lacunosa, enkel och doftar underbart. den är inte så svår att få i blom, men det är bättre att kolla på Hoyasidor på nätet , där finns många mycket kunniga Hoyamänniskor. Välkommen i Hoyaträsket, det är svårt att ta sej ur det. smile.gif, men man trivs rätt bra där.

Haha tackar. Känner mig redan som hemma wink.gif Har fönstrena fulla med Passiflorasådder men kan nog klämma in några Hoyasticklingar också wink.gif

Hoyasällskapet ska jag kolla in! Söker man får man ju upp hur mycket som helst! Tänkte att någon Hoyaveteran kunde leda mig rätt direkt. Och Hoyasällskapet låter ju verkligen lovande
thanks.gif
kentbra
Byter gärna mot passionsblommor.
Kolla in min hemsida, www.hoyamani.se så ser du vad jag har att byta med.

Kent
La Fleur
CITAT (kentbra @ 28-04-2011, 07:02) *
Byter gärna mot passionsblommor.
Kolla in min hemsida, www.hoyamani.se så ser du vad jag har att byta med.

Kent

Hej!

De är ännu så pyttesmå så det går inte byta. Har en stor planta men det är av den helt vanliga som man kan köpa överallt. Men jag ska ha dig i åminne när de växt till sig lite till så de går att hantera och jag vill bli av med dubletter (har sått ca fem av varje sort och det ser lovande ut hittills).

Har bla coriacea, alata, maliformis och villosa.
varghem
Har alla fönster fullknökade med hoyor.... alla utom några köpta som sticklingar.... inga problem att rota.. jag brukar ställa dom i sand och i ett litet inneväxthus...
Blomstertanten
Det bästa att rota de flesta hoyor i är vitmossa!(Vitmossa är alltså INTE sån mossa man har i adventsljusstakar)
Min erfarenhet är att sticklingar rotade i vatten gärna vill dö när man sen planterar dem i jord.
Crazy4Flowers
Och jag skulle säga att rota i mossa inte alls är bra, nästan alla mina sticklingar som dog var just rotade i mossa. Jag rotar gärna i jord med plastpåse över.
Curtsii har jag aldrig lyckats med riktigt, har tagit död på den många gånger. Dom andra är rätt lättskötta, men vissa växer otroligt långsamt, vanligt för de storbladiga att dom kan tjura i många år innan dom sätter fart.
La Fleur
CITAT (varghem @ 28-04-2011, 14:45) *
Har alla fönster fullknökade med hoyor.... alla utom några köpta som sticklingar.... inga problem att rota.. jag brukar ställa dom i sand och i ett litet inneväxthus...

Låter som jag skulle kunna klara det där. Har kommit i kontakt med en tjej genom hoyasällskapet som har massa roliga sticklingar att sälja. Så nu blir det en beställning. Inga billiga sticklingar, men ett par kan jag nog köpa iaf smile.gif

Använder man ren sand och planterar om i jord när sticklingen blivit välrotad då eller?
La Fleur
CITAT (Blomstertanten @ 29-04-2011, 05:26) *
Det bästa att rota de flesta hoyor i är vitmossa!(Vitmossa är alltså INTE sån mossa man har i adventsljusstakar)
Min erfarenhet är att sticklingar rotade i vatten gärna vill dö när man sen planterar dem i jord.

Ja vismossa har jag märkt att många hoyafantaster verkar använda. Går det att köpa vitmossa eller går man ut i naturen och hämtar en tova? Lägger man det i en påse o knyter runt sticklingen eller påtar ner det i en kruka?

Näää här använder vi renlav till advent. wink.gif
Crazy4Flowers
Det går jättebra att rota i mossa men lämnar man kvar mossa sedan och man missar att vattna blir det snustorrt och plantans rötter dör och den har en förmåga att ruttna i stammen där mossan har varit efter ett tag.

Man kan gå i skogen och hämta eller köpa. Jag har rotat i lavasten och det gick superbra, men som sagt det går fin fint i vanlig jord med påse över.

Har du kikat på Tradera? Där finns det mycket hoyor, vinner man flera från en säljare blir inte portot så farligt.
Blomstertanten
CITAT (La Fleur @ 30-04-2011, 22:19) *
Ja vismossa har jag märkt att många hoyafantaster verkar använda. Går det att köpa vitmossa eller går man ut i naturen och hämtar en tova? Lägger man det i en påse o knyter runt sticklingen eller påtar ner det i en kruka?

Näää här använder vi renlav till advent. wink.gif

Är man rädd för småkryp bör man nog köpa vitmossan tongue.gif Men jag brukar hämta lite i skogen, skölja den ordentligt och rensa bort barr, löv och skräp (slarvar man så finns risk att skräpet börjar ruttna). Jag lägger vitmossan i botten på en liten plastkruka sen i med sticklingen och så mer vitmossa runt. Vattna igenom ordentligt och låt rinna av. Se till att mossan inte torkar upp helt men det ska inte heller vara dygnsurt. Fördelen med mossan är att det inte torkar upp så snabbt och att den är svagt antibiotisk vilket borde minska risken för svampangrepp på sticklingarna.
varghem
CITAT (La Fleur @ 30-04-2011, 22:13) *
Låter som jag skulle kunna klara det där. Har kommit i kontakt med en tjej genom hoyasällskapet som har massa roliga sticklingar att sälja. Så nu blir det en beställning. Inga billiga sticklingar, men ett par kan jag nog köpa iaf smile.gif

Använder man ren sand och planterar om i jord när sticklingen blivit välrotad då eller?

Just precis så... jag har märkt att rota i sand blir rötterna stabilare... har försökt rota i jord men missat nån vattning så sticklingen torkat... sanden är lättare att hålla reda på fuktigheten, har den i genomskinliga plastburkar... vattenrotade sticklingar får hos mig väldigt klena rötter
La Fleur
CITAT (varghem @ 01-05-2011, 10:30) *
Just precis så... jag har märkt att rota i sand blir rötterna stabilare... har försökt rota i jord men missat nån vattning så sticklingen torkat... sanden är lättare att hålla reda på fuktigheten, har den i genomskinliga plastburkar... vattenrotade sticklingar får hos mig väldigt klena rötter

Smart med genomskinliga burkar. Då ser man kanske när rötterna blivit lagom att plantera i jord. Är hemskt otålig när det gäller sånt. Vet inte hur många sticklingar jag dragit upp ur jorden för att kolla om de börjat rota sig. Big no no, jag vet. Denna gången måste jag verkligen bita ihop o ha tålamod eftersom en del Hoyor tar lång tid på sig har jag förstått.

CITAT (Blomstertanten @ 01-05-2011, 09:56) *
Är man rädd för småkryp bör man nog köpa vitmossan tongue.gif Men jag brukar hämta lite i skogen, skölja den ordentligt och rensa bort barr, löv och skräp (slarvar man så finns risk att skräpet börjar ruttna). Jag lägger vitmossan i botten på en liten plastkruka sen i med sticklingen och så mer vitmossa runt. Vattna igenom ordentligt och låt rinna av. Se till att mossan inte torkar upp helt men det ska inte heller vara dygnsurt. Fördelen med mossan är att det inte torkar upp så snabbt och att den är svagt antibiotisk vilket borde minska risken för svampangrepp på sticklingarna.

Näää rädd för kryp är jag inte. Plockar in mossa, särskilt vitmossa, och har det som inredning i vårt terrarium med afrikanska jätte snäckor. Perfekt att Hoya-bebisarna också vill ha mossa. smile.gif
Jag har inte sett att man kan köpa vitmossa någonstans. Vilka sorts butiker har det? Jag har nämligen letat i vintras men inte hittat någon så våra slemmiga vänner har fått hålla tillgodo med bara ekologisk jord.
La Fleur
CITAT (Crazy4Flowers @ 30-04-2011, 22:42) *
Det går jättebra att rota i mossa men lämnar man kvar mossa sedan och man missar att vattna blir det snustorrt och plantans rötter dör och den har en förmåga att ruttna i stammen där mossan har varit efter ett tag.

Man kan gå i skogen och hämta eller köpa. Jag har rotat i lavasten och det gick superbra, men som sagt det går fin fint i vanlig jord med påse över.

Har du kikat på Tradera? Där finns det mycket hoyor, vinner man flera från en säljare blir inte portot så farligt.

Oj oj oj nu blev det jobbigt... Mossa, sand, jord eller lavasten? Det är frågan. Men jag får väl helt enkelt chansa på något av det.

Jag har fått tag på lite sticklingar av en tjej som hade annonserat på Hoyasällskapets hemsida. Snart kommer det Macgillivrayi ´Rainforest´, Calycina, Onychoides, Wayetti och Verticillata ´Lao´hem på posten wub.gif
Blomstertanten
Vitmossa går att köpa på tex Blomsterlandet och Plantagen. Fyrkantiga block med torr vitmossa, mer än det ser ut att vara i "kakorna". De finns oftast i närheten av orkidéerna.
varghem
Calycina är verkligen en "porslinsblomma" min blommade underbart vackert för bara ett par veckor sen
La Fleur
CITAT (Blomstertanten @ 01-05-2011, 20:25) *
Vitmossa går att köpa på tex Blomsterlandet och Plantagen. Fyrkantiga block med torr vitmossa, mer än det ser ut att vara i "kakorna". De finns oftast i närheten av orkidéerna.

Ok, då tar jag mig en titt där annars blir det till att åka ut i skogen o traska.

Jag har vermiculit hemma. Har du någon erfarenhet av att rota sticklingar i det eller blanda det i krukväxtjorden? Jag är rädd att vanlig blomsterjord blir för kompakt för Hoyorna och undrar om jag kan blanda jorden med en liten del vermiculit alt små lecakulor.

Vermiculit tycker jag sälv borde vara lätt att rota i. Det är lätt att hålla fuktigt, men inte dyblött och det håller ju fukten länge smile.gif

Fast jag har ingen erfarenhet alls av att använda det i odlingssammanhang. Har haft det till att kläcka ägg från snäckor och ormar som också kräver jämn fuktighet utan att bli så blött att de ruttnar.
La Fleur
CITAT (varghem @ 01-05-2011, 21:27) *
Calycina är verkligen en "porslinsblomma" min blommade underbart vackert för bara ett par veckor sen

Underbar! Får hem mina i början på nästa vecka wub.gif

Ska gå med i Hoyasällskapet också så jag lär bli frestad att skaffa massa fler sorter hihi.
varghem
Kanske nån av hoyaforumen?? är själv med i ett och har fått många sticklingar och även ideer därifrån
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon