apan
Hej!

Jag planterade en klematis i kruka på min balkong för ungefär en vecka sedan. Jag har läst att man ska beskära den 2 bladpar över jord när man planterar den men mitt exemplar var nästan bara torra pinnar som redan var ungefär så höga när jag hade stoppat den i jorden så jag vågade inte störa den för mycket. Men nu har den ju börjat växa i värmen. Ska jag beskära de nya skotten som kommer när de har blivit två bladpar höga? Jag känner mig osäker. Jag tänker att rötterna inte har hunnit ta sig än riktigt i det tempo som det växer ovanför jorden.
Vad skulle ni göra?
Klematisen är en Piilu och jag bor i zon 2 ifall det är bra att veta.

/apan
Finn Klematis
Hej!

Nyplanterade klematis klippes ca.40 cm. överer jorden. När den
blir ca.1 m. hög klippes den ca. 50 cm. över jorden. Detta för att
få balans mellan rot och rankor.
I Ditt fall skall Du klippa när klematisen blir ca. 1 m. hög. ca 50 cm.
över jorden.
Din klematis tillhör klippgrupp 2.

MVH
Finn
apan
Åh, tusen tack för snabbt svar!
Det blir nån gång framåt sommaren då kan tänkas, eller de kanske växer snabbare än så.
Dum fråga; varför ska man vänta tills den är en meter innan man beskär? Det har med rötterna att göra förstås?

Finn Klematis
CITAT (apan @ 28-04-2011, 16:41) *
Åh, tusen tack för snabbt svar!
Det blir nån gång framåt sommaren då kan tänkas, eller de kanske växer snabbare än så.
Dum fråga; varför ska man vänta tills den är en meter innan man beskär? Det har med rötterna att göra förstås?

Hej!
Ingen dum fråga. Du kan klippa tidigare, men i dom fall klematisen är lägre
än 40 cm. när den planteras kan den få bli 1 m. innan det är nödvändigt att
klippa. Klipper man inte är det stor risk att klematisen vissnar ner. Den dör
inte, i dom flesta fall kommer den igen nästa vår.

Finn
apan
Nej, vissna får den inte göra. Tack snälla för information!
lollinona
Får jag också fråga om mina nyplanterade summer snow. Planterade dem i mitten på april och läste att dom skulle klippas ner vid plantering. Mina var dock rätt korta när dom köptes, ca 40 cm och klippte dom därför inte. Nu känns dom torra, har jag gjort något fel?
Finn Klematis
Hej!

Var den så låg så skulle inte jag ha klippt den.
Sedan finns det andra fel som man kan göra vid
plantering. Särade Du på rötterna,eller satte Du
den med hopsnurrade rötter? Satte Du den djupt?
Fargesi skall inte sättas djupt. Vattnade Du?
Är den helt torr, klipp ner den och hoppas på det
bästa.

Finn
lollinona
Det var min man som planterade dem och han minns inte riktigt hur han gjorde. Känner jag honom rätt så grävde han en grop (vi läste att gropen skulle vara krukans mått + 10 cm) sedan slängde ner lite i rosjord och benmjöl och blandande ihop lite med vår lerjord. Efter det satte han nog ner med hela klumpen. Han särade med all säkerhet inte på rätterna eller satte klematisen i vatten innan plantering. Efter att jorden skuffats tillbaka vattnade han nog ordentligt.
Vi har inte klippt den efter plantering utan vattnat dagligen, är det kört? Vi åkte dock bort över påsken och detta var precis när dom var nyplanterande och som varmast, kan dom har torkat då eller nojar jag mig i onödan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon