Snöflinga
Har en tunna som är c:a 50cm i diameter. Skall stå i halvskugga vid ett plank. Tänkte plantera två olika sorter där, en som blommar tidigt och en som lappar över och blommar senare. Även något hängande framför.
Läste någonstans här att clematis inte gillar att samplanteras med andra ... är det så confused.gif
Gunilla T
Visst kan clematis samplanteras i rabatter men i en kruka blir det ju snabbt konkurrens om näring/fukt och du får någ räkna med att plantorna inte blir så stora och vackra som de blir i en rabatt där de tillåts utveckla sitt rotsystem som skall försörja den snabbväxande och stora plantan.
KatteLatte
Låter litet trångt för 2 klematisar. Och sen kan jag tänka mig att de kommer att hålla på och försöka strypa varandra.

Annars är det väl bra att plantera klematis med ngt som skuggar den nedtill tifdgt på säsongen
Finn Klematis
Hej!

Klematis vill inte ha rotkonkurans. Kan avhjälpas med rotspärr.
Din tunna räcker bara för en klematis. Samplanterade klematis
måste tillhöra samma klippgrupp.

MVH
Finn
Snöflinga
thanks.gif för svar. Nähäpp, då sätter jag bara en. Undrar just vilken ... det finns väl de som blommar både på för och eftersommaren. Bor i zon 3 och skulle vilja ha något åt det rosa hållet. Någon som kan rekommendera någon sort som gärna får bli 3 m. Tänkte spänna snören på överliggaren som den får slingra sig efter. rolleyes.gif
Finn Klematis
Hej!

Då Du vill ha rosa klematis, är Comtesse de Bouchad helt klart
det bästa valet. Klippgrupp 3, blommar på årsved Juli-Augusti,
mycket rikblommig, zon 4-5.

Finn.
Snöflinga
Ja den är ju väldigt fin, det blir nog den rolleyes.gif Nackdelen är ju att den börjar blomma så sent. Fast man kanske kan sätta någon ettårig slingerväxt bredvid. De är väl inte så stora konkurrenter om rotutrymmet ...
Finn Klematis
CITAT (Snöflinga @ 30-04-2011, 22:44) *
Ja den är ju väldigt fin, det blir nog den rolleyes.gif Nackdelen är ju att den börjar blomma så sent. Fast man kanske kan sätta någon ettårig slingerväxt bredvid. De är väl inte så stora konkurrenter om rotutrymmet ...

Hej!

Jag skulle inte plantera något mer än klematis.

Finn
Snöflinga
Har besökt tre trädgårdsbutiker och tyvärr, Comtesse de Bouchad, som du rekommenderade finns ej. Så det fick bli en Hagley Hybrid istället. På beskrivningen i affären stod det att det var klippgrupp 3 och att den tillhörde grupp J. På en nätklematis sida står det däremot att den tillhör klippgrupp 2 och att den tillhör grupp PxL Undrar vad som är rätt g.gif
Sedan undrar jag om den kommer att blomma alls i sommar om man klipper ner den först till 40 cm och sedan ytterligare 50 cm vid en meters höjd confused.gif
Finn Klematis
CITAT (Snöflinga @ 06-05-2011, 22:00) *
Har besökt tre trädgårdsbutiker och tyvärr, Comtesse de Bouchad, som du rekommenderade finns ej. Så det fick bli en Hagley Hybrid istället. På beskrivningen i affären stod det att det var klippgrupp 3 och att den tillhörde grupp J. På en nätklematis sida står det däremot att den tillhör klippgrupp 2 och att den tillhör grupp PxL Undrar vad som är rätt g.gif
Sedan undrar jag om den kommer att blomma alls i sommar om man klipper ner den först till 40 cm och sedan ytterligare 50 cm vid en meters höjd confused.gif

Hej!

Hagley Hybrid skulle vara mitt andra val. En mycket bra kematis.
Du planterar inte en klematis för att den skall blomma första året
och sedan dö. Du kommer inte att få många blommor första året,
men Du kommer att ha glädje av den i många år.
Den tillhör klippgrupp 3.Blommar på årsved och är en Viticella
Lanuginosa hybrid. Denna grupp brukar kallas Jackmanii.
Finn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon