Full version: Rosval
Gåsis
Jag har grävt bort ett par pallkragar och fått lös en bar yta på ca 2,5 x 4 meter. Där tänkte jag sätta rosor och kanta med något annat. Men det här med sorter är svårt, jag kan inte något alls om rosor. Har ni förslag på sorter? Nu kommer det trixiga giggle.gif Kraven och förutsättningarna...

Zon 7, full sol hela dagen och ganska blåsigt och oskyddat. Gammal åkermark, djup, lätt lerig jord men inte tung.
Långblommande, inga rotskott och gärna fina nypon. Helst oxå ett par olika färger.

Hittade en artikel i en gammal AoT om en ros som heter Rugspin. Den hade en vacker färg och skulle tydligen blomma hela sommaren. Sen vet jag inte mer om den, kunde den vara något för mig?

Jag vore jättetacksam om jag kunde få lite råd och förslag på sorter!

/Åsa
Kajsa
Titta i mina album/Kanadarosor och album/Rugosa rosor, jag har skrivit zonerna där.
Gåsis
Tack, det var djärvt att svara på fråga från min zon tummenupp.gif Jag har provat en del kanadensiska rosor men trots zonangivelserna har dom haft det lite svårt hos mig tyvärr. Kan man i din lista läsa sig till rotskott också, jag är inte så glad i såna för rosplanteringen kommer att ligga ganska tätt mot en perennrabatt.

/Åsa
Kajsa
Av min egen erfarenhet med en sandig jord har jag haft lite bekymmer med vildskott ( underlagsrosen ) har grävt bort två rosor där hela vildrosen tog över innan jag fattade, men annars inget att oroa sig för. Dom rosor som får vildskott har jag koll på idag och rycker upp snabbt. Rotskotten från den äkta rosen är bara trevligt dom kan man byta med mellan rosvänner, har aldrig fått många av dom heller.
Låna gärna " Rosor för nordiska trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson den praktiska delen där listar han dom rosor som går i zon 7 - 8 och det är 20 st för zon 7 och 13 st i zon 8, så visst finns det rosor för dig med.

Av dom han räknar upp har jag dessa, Moje Hammarberg, Rugspin, Souvenir de Phil. Cochet, Grootendorst rosorna, Hansa.
Av klätterrosor finns Polstjärnan med.
Om du inte får tag i boken kan jag meila över hans lista till dig för zon 7 - 8 !
merlin68
Kanske är Örträskrosen något för din zon? En riktig lapplands-ros är det tummenupp.gif

http://www.ortrask.se/historia/2007/0728rosen.htm

Jag har den i min trädgård, den är rotäkta, men tyvärr för liten ännu för att kunna ta rotskott. Men väntar du ett år eller två... rose.gif
kerstin z5-6
Örtelius skulle går bra, fin i rosa,dofar mkt gott, men hos mej sätter den förfärliga mängder rotskott och behöver hela den yta du nämner.(Vill du ha ett skott av den går det bra).
Martin Frobishier är bland de tåligaste hos mej av kanadensarna , står öppet och i lerjord ljust rosa blommar länge.Inga större mänder rotskott på egen rot, utvidgar bara sin egen storlek
Rosa Alba maxima blommar tidigare men minst under en månad, fryser inte ner
Hansa är ju görtrist,men bland Rugosarosorna finns lite roliga vita tex Blance Double de Coubert z7
Aurora (harisonii-typ);
på egen rot från Blomkvists är gul fylld o blommar mkt tidigt, engångsblommande
Du kan säkert ha både Louis Bugnet och Therese B.från de kanadensiska sorterna
Gåsis
Tack för fler svar! Theres och Louis Bugnet står redan på annat ställe. Jens Munk finns oxå men den är jag inte så imponerad av. Av vanlig rugosa, finland vita och hansa har jag en jätteslänt på massor av kvadratmeter. Det här är liksom tänkt att vara en finros... Jag har tittat i Kajsas album och nog ska det finnas något för mig. Det blir en tur till handelsträdgården för att se vad dom har.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon